De voorbereidingen voor de transformatie van bedrijventerrein Legmeer lopen al jaren. De VVD staat natuurlijk positief tegenover het realiseren van woningen op deze locatie. Het plan is voor Amstelveense begrippen ongekend groot, complex en risicovol. Bij de totstandkoming van het plan en het bijbehorende programma is veel te doen geweest over de financiering en de risico’s. Het raakt daarmee één van de VVD-kernwaarden, namelijk het zorgdragen voor een financieel gezonde huishouding met behoud van slagkracht en voldoende buffer. Slagkracht en buffer om ook nog andere noodzakelijke projecten in en voor onze stad op te kunnen pakken. De VVD is blij dat onze wethouder financiën Adam Elzakalai dat als leidraad heeft gebruikt in de gesprekken om te komen tot een gedegen financiële onderbouwing van het plan Nieuw Legmeer.
Maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. We hebben als Amstelveen grote concessies moeten doen en het heeft enkele kunstgrepen gevraagd. De VVD constateert dat er daardoor wel een scheefte is ontstaan in de balans. Dat is vervelend en vinden we lastig, maar we realiseren ons ook dat dit de resultante is van de realiteit. Helaas kunnen we nu eigenlijk niet meer volhouden dat we nog altijd een zogenoemde dynamische woon-werkwijk voor ogen hebben; met een 80/20 verdeling wonen/werken. Een lage parkeernorm, minder voorzieningen zijn ook knoppen waar ten gunste van de businesscase aan is gedraaid. Goedbeschouwd wordt Nieuw Legmeer een eiland in onze mooie stad: qua verdichting, woonprogramma, parkeren, bereikbaarheid, bouwhoogte en voorzieningen. Het ontbreekt wat de VVD betreft aan aansluiting met haar omgeving; zowel fysiek als in functionaliteit. En dat baart de Amstelveense VVD toch zorgen.
Aan de voorkant is er dus hard gekend om de business case zoveel mogelijk sluitend te krijgen. De knop voor het aantal woningen is wat ons betreft volledig dolgedraaid. Maar liefst 4.400 woningen zouden hier moeten verrijzen; een flinke verhoging ten opzichte van de kleine 3.000 woningen waar het plan 6 jaar geleden mee is gestart. Het percentage voor ‘werken’ is fors gedaald en ook de ‘voorzieningenkant’ als vrij beperkt onderdeel in het totale ontwikkelprogramma, is naar beneden bijgesteld.
Wel hoopgevend is het uitgangspunt om zoveel mogelijk bestaande bedrijvigheid en werkgelegenheid te behouden op Nieuw Legmeer. Maar hoewel wij dat natuurlik toejuichen, vragen wij ons wel af hoe dat in de praktijk uit gaat pakken. Valt dit af te dwingen c.q. valt hierop te sturen? Zo ja, hoe gaat de wethouder daar invulling aan geven? Is het daarnaast de bedoeling dat de loodgieter, timmerman en tegelzetter de eigen bedrijfsauto’s ook gaan parkeren in de centrale parkeervoorzieningen? Met een beetje pech lijkt het toch een stille aftocht voor de kleine(re) ondernemer te betekenen. Waar moeten deze ondernemers – het MKB, onze maakindustrie – naar toe? Het voorzieningenniveau in heel Amstelveen komt hiermee potentieel onder druk te staan.
Het voorstel is om een lagere parkeernorm van toepassing te verklaren voor Nieuw Legmeer. De VVD zet daar grote vraagtekens bij. Parkeerregulering in de nieuwe wijk zelf, maar ook in de omliggende wijken is dan namelijk wel een voorwaarde. Dit is in onze optiek eigenlijk het afwentelen van een binnenplans probleem of opgave op de omgeving. Wat ons betreft wordt het instrument van parkeerregulering oneigenlijk ingezet, ten nadele van de huidige inwoners van Middenhoven en Westwijk.
In de ontwikkelvisie wordt daarnaast gesteld dat bij alle woningen een parkeerplaats kan worden gehuurd of gekocht. Wij vragen ons af hoe dat uitgangspunt zich verhoudt tot de beoogde lage parkeernorm? Immers, een parkeernorm is gebaseerd op gemiddelden en op een bezetting van de parkeerplaatsen verdeelt over meerdere gebruikers die op verschillende momenten van de dag daarvan gebruik maken. Met de mogelijkheid om een parkeerplaats te huren of kopen wijs je in feite 0,6 parkeerplaats – de ondergrens van de beoogde norm – aan iemand toe. Hoe werkt dat dan? En waar moeten andere mensen dan parkeren, of het bezoek?
Een lagere parkeernorm vraagt om excellent openbaar vervoer. Die noodzaak is nog groter, kijkend naar de ambitie dat Nieuw Legmeer woonruimte bereikbaar moet maken voor álle doelgroepen, waaronder ouderen. Excellent openbaar vervoer is er nu niet en is hoogst onzeker in de toekomst. Een mobiliteit hub aan de rand van de nieuwe wijk biedt wat ons betreft geen excellent openbaar vervoer; zeker niet voor de héle wijk en nog los van de inpasbaarheid daarvan.
De Amsteltram komt na de doortrekking naar Uithoorn vermoedelijk al aan zijn capaciteit en daar komen ruim 6.500 potentiële ov-reizigers bij. Het verleden heeft daarnaast aangetoond dat wij onvoldoende in staat zijn om een toereikende c.q. aanvullende bus bediening in onze wijken te garanderen, laat staan af te dwingen in Vervoerregio verband; Waardhuizen is hier een voorbeeld van. Kortom, excellent OV is wat de VVD betreft echt voorwaardelijk – hier komt ook ‘eerst bewegen dan bouwen om de hoek kijken – maar de plannen die nu voorliggen voorzien daar nog niet in.
Tot slot. Het doet ons deugt dat de financiële onderbouwing aan de voorkant inmiddels goed in elkaar steekt. De ontwikkeling van Nieuw Legmeer gaat een nieuwe fase in. Wel vragen wij ons daarbij af of wij als raad de impact die de ontwikkeling van Nieuw Legmeer op onze stad heeft – Amstelveen Zuid in het bijzonder – goed kunnen overzien. Realiseren wij ons voldoende wat de komende jaren staat te gebeuren, wat daarvoor nodig is en welke lenigheid dat van ons vraagt ten aanzien van o.a. financiering en risicobeheersing? Dit zegt natuurlijk alles over onze betrokkenheid nu, maar vooral ook straks gedurende het vervolg van dit lange ontwikkeltraject dat meerdere raadsperiodes overspant.
Wij willen dan ook door middel van een motie het college vragen om gedurende de looptijd van het project Nieuw Legmeer de raad proactief en met bepaalde regelmaat op de hoogte te houden van de voortgang en de risico’s en aan het begin van elke nieuwe raadsperiode de nieuwe raad bij te praten over geschiedenis, voortgang en verwachtingen mbt dit grote ontwikkelproject.