Plan Cobra geeft vertrouwen in doorstart

Plannen Cobra geven vertrouwen voor de toekomst

Plannen Museum Cobra geven VVD vertrouwen in doorstart

De Amstelveense VVD is positief over de aangepaste financiële plannen en nieuwe aanpak van het Cobra Museum, of zoals het nu heet het Museum Cobra. De VVD heeft hier en daar nog wel wat opmerkingen m.b.t. de manier waarop de verschillende stichtingen van het Cobra worden bestuurd, maar zij heeft er wel vertrouwen in dat dat in de komende tijd wordt aangepast zodat er een transparante en doelmatige organisatiestructuur komt te staan. Ook de invloed op en de status van de Cobra collectie moet volledig duidelijk zijn, waarbij de gemeente nadrukkelijk het laatste woord moet houden. De VVD dient hiertoe een motie in tijdens de raad van 17 juli 2024.

Het museum heeft de afgelopen driekwart jaar in zwaar weer gezeten, en het was op bepaalde momenten niet duidelijk of er een doorstart plaats kon vinden of niet. Maar de VVD heeft  gezien dat zowel museum als het Amstelveense college hard gewerkt heeft en dat ze elkaar uiteindelijk gevonden hebben. Het raadsvoorstel lijkt ons goed. Wij zijn tevreden over de plannen van het museum zoals die er nu liggen. Wat ons betreft kan de subsidie voor de komende 3 jaar dus worden toegezegd. Het museum heeft dat nodig om werknemers en kunstenaars maar bv ook sponsoren aan zich te kunnen binden. De overige financiële wensen van het museum, zoals het kwijtschelden van schulden en geld voor een verbouwing zijn wat ons betreft op dit moment echter te veel van het goede.

De VVD kijkt uit naar de inhoudelijke (artistieke) invulling voor de komende jaren, en hoopt dat Museum Cobra door een robuuste financiële planning en aanpak, waarbij ook de museumlocatie zelf goed benut gaat worden, uiteindelijk een structureel gezonde organisatie zal worden die haar eigen broek op kan houden en waar we ook als Amstelveners van kunnen genieten en trots op kunnen zijn.