Geen overlast? Dan ook geen betaald parkeren

Geen overlast, dan ook niet betaald parkeren


Voorzitter,

 

Het lijkt wel of de verkiezingen er aankomen, zoveel aandacht was er in de media voor het parkeerbeleid in Amstelveen. Zelden hebben wij zoveel opportunisme gezien in de Amstelveense politiek. Je ziet partijen rekenen, 7.800 petitie-ondertekenaars, hoeveel zetels zijn dat? Meerdere partijen uit deze raad praten vervolgens deze mensen naar de mond zonder zelf enige oplossing aan te dragen. Wij hebben hier recent 2 raadsgesprekken over gehad en toen heb ik de verontwaardiging gemist die nu in de pers geuit wordt. De SP wil een referendum, maar heeft al een motie gesteund waarmee de auto een melkkoe wordt. Het CDA noemt het College lui, maar komt zelf niet eens met contouren van een oplossing. 


En BBA maakt het helemaal bont. Het begrip participatie is weer terug in het vocabulaire. Bij het besluit over het plaatsen van 2 AZC’s in Amstelveen wilde men niets weten van participatie, maar nu met de verkiezingen in zicht moet er weer naar de burger geluisterd worden. BBA is de ene keer voor en de andere keer tegen betaald parkeren en collega Offenbach maakt de wethouder het ene verwijt na het andere, maar komt zelf niet met een oplossing. Ja, meer naar de inwoners luisteren. Maar dat is wat we vanavond gedaan hebben en als het goed is continue doen als volksvertegenwoordiger. De plannen van het College zijn meerdere keren aangepast, juist op basis van de verschillende zienswijzen van diezelfde inwoners en ondernemers. Alleen wat de heer Offenbach lijkt te doen, is het afwenden van zijn taak als raadslid, namelijk het nemen van - soms moeilijke - beslissingen na afweging van de verschillende belangen. Hoe anders was dit in het verleden. BBA wethouder John

Levie heeft indertijd de prijs van parkeren verhoogd en hij vond dat je in de politiek moedige besluiten moest nemen. In de coalitie was BBA dus voor betaald parkeren, maar in de oppositie is men ineens tegen. Het kan verkeren. Ik hoop voor u van harte, dat uw strategie slaagt en dat de inwoners van Amstelveen in grote getallen op u gaan stemmen als zijnde de hoeder van het volk, maar persoonlijk denk ik dat zij slimmer zijn en hier doorheen zullen prikken.

 

Dan over naar het besluit dat nu voor ons ligt. De VVD is van mening, dat het huidige parkeerbeleid helemaal niet aangepast had hoeven worden. Net als de meeste partijen in de vorige raadsperiode zien wij de parkeerdruk meting als het meest objectieve en eerlijke instrument wat we hebben. Immers daar waar geen overlast is, komt ook geen betaald parkeren. Maar mensen die hun auto niet kwijt kunnen voor de deur laten we ook niet in de kou staan. Wel maken wij ons zorgen over de zorgvuldigheid waarmee dit beleid soms uitgevoerd is. Een meting die ervoor zorgt, dat er betaald parkeren komt, moet zeer goed uitgevoerd zijn om misverstanden en verlies aan vertrouwen in de politiek te voorkomen. Wij zullen hierover met een motie komen. Wij zijn voorstander van een heldere aanpak waarbij lering getrokken wordt uit het verleden en metingen zorgvuldig en representatief uitgevoerd worden. Ook willen wij dat - in volle transparantie – al deze gegevens voor een ieder te raadplegen zijn. En waarbij - zoals destijds ook in Randwijck gedaan is - er een evaluatie gehouden wordt als men eenmaal in de nieuwe situatie zit.

 

Tenslotte is de kostendekkendheid van dit alles voor de VVD van cruciaal belang. Amstelveen heeft de goedkoopste vergunning van onze regio met € 3,33 per maand kan je voor je deur je auto kwijt, en dat willen we graag zo houden. De Amstelveense auto- en huiseigenaar zijn immers geen pinautomaat!

 

Wij kiezen dus voor het in stand houden van deze methode waarbij het College wel sneller in kan grijpen als de parkeerdruk te hoog wordt. Parkeerdruk die wij als raad overigens zelf veroorzaken met het kiezen voor lage parkeernormen. Dus aan een ieder, haal de boter van uw hoofd en besef, dat zonder betaald parkeren wij in Amstelveen niet kunnen voldoen aan de woningbouwopgave die ieder van ons nastreeft in deze zaal. En in een tijd waarin het OV afgeschaald wordt en kinderen noodgedwongen langer thuis wonen zou de parkeernorm eerder hoger dan lager moeten zijn. Parkeren is een complex onderwerp en het wordt tijd, dat wij dat zo ook behandelen in plaats van afdoen met populistische oneliners.

 

Dank u voorzitter!


Menno van Leeuwen - woordvoerder mobiliteit