De VVD in Amstelveen heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders om mensen met een elektrische auto en zonnepanelen, maar zonder eigen oprit tegemoet te komen. Op dit moment mogen inwoners geen kabel over het trottoir plaatsen om hun auto op te laden vanaf hun zonnepanelen. De zogenaamde “kabelgoot” kan hier een oplossing voor bieden. De gemeente heeft begin dit jaar hiervoor een pilot beloofd, maar die is nog niet gestart. “Wat ons betreft zet de gemeente daar vaart achter gezien de hoge energieprijzen die mensen moeten betalen en begint die pilot nog dit jaar! Het lijkt ons een praktische en relatief goedkope manier om mensen te helpen kosten te besparen.”, aldus Menno van Leeuwen, VVD raadslid in Amstelveen.
Laadpaalklevers
Het toenemende aantal elektrische auto’s in Amstelveen zorgt er tevens voor dat publieke laadpalen steeds vaker bezet zijn. Menno van Leeuwen: “Ons bereiken steeds meer berichten van zogenaamde laadpaalklevers. Mensen die soms dagen achter elkaar met een opgeladen auto een laadpaal bezet houden. Wij hebben aan het College gevraagd om met een plan te komen om hier een eind aan te maken”. Door een maximum laadtijd per auto in te voeren kan geborgd worden, dat er zo efficiënt mogelijk omgesprongen wordt met de beschikbare infrastructuur.
Brandveiligheid
Naast bovenstaande vragen maakt de VVD zich ook zorgen over de brandveiligheid van elektrische voertuigen in ondergrondse garages en bergingen. Een elektrische auto die in brand vliegt is niet eenvoudig te blussen en moet soms dagen in een zogenaamde dompelbak om af te koelen. Het huidige bouwbesluit voorziet daar niet in. De VVD Amstelveen heeft daarom om een actieplan gevraagd hoe de brandveiligheid te waarborgen.