'1,5 meter horeca onmogelijk bij Abina' [Video]

De Amstelveense afdeling van de VVD bezoekt in deze periode tal van lokale ondernemers. Om van gedachten te wisselen, een luisterend oor te bieden en daar waar het kan hen op steunmaatregelen te wijzen. Vlak voor Koningsdag bezocht raadslid Tom Coumans Hotel-Café-Restaurant Abina aan de Amsterdamseweg.

Koningsdag bij Abina is een begrip in Amstelveen. De grootste reünie, zoals het evenement ook wel wordt genoemd, kan door de corona crisis niet doorgaan.

Fractie van omzet
De horecaondernemers, Laurens Janssen en Jeffrey Oudshoorn, zien het voortbestaan van Abina somber in wanneer de 1,5 meter horeca de nieuwe norm wordt. In plaats van een vol café op de vrijdagavond kunnen er dan hooguit 6 mensen aan de bar staan. Zodra de onderneming weer opengaat, gaan alle rekeningen weer lopen, maar ze behouden nog maar een fractie van hun omzet.

Dubbele kosten
“Ik heb eigenlijk liever dat er nog een maand tegenaan wordt geplakt en dat ik dan volledig open mag gaan,” aldus Laurens Janssen van Abina. “Anders hebben je dubbele kosten tegenover de helft van je omzet.”

Passende oplossing vanuit Rijk
De ondernemers weten ook nog niet wat de oplossing zal zijn; Temperatuur meten, pasjes waardoor gasten kunnen aantonen dat ze zijn getest...Dit laat wat de VVD betreft nog maar eens zien dat er vanuit het Rijk iets bedacht moet worden wat voor alle horecaondernemers werkt. Hierbij moet niet vergeten worden dat het aanpassen van de horecaonderneming aan de mogelijk nieuwe norm de nodige investeringen vraagt. Terwijl men nu al behoorlijk inteert op het ‘vet op de botten’.

Video
De video-opname van het bezoek van VVD-raadslid Tom Coumans in gesprek met Laurens Janssen van Abina is te zien via deze link (klik hier).

De VVD bezoekt deze periode tal van Amstelveense ondernemers. Een overzicht van diverse bezoeken is te vinden via deze link. Bekijk ook het video-gedeelte op deze website voor filmpjes van de bezoeken.