Amstelveen is wel ruimhartig maar bereikt nog niet genoeg mensen

Op 5 september stelden raadsleden Elisa De Marco en Victor Frequin schriftelijke vragen over kinderen in armoede in Amstelveen. Aanleiding voor de VVD-raadsleden was de inzamelingsactie van de Voedselbank Amstelveen dat weekend en media berichten over kinderen die zonder ontbijt naar school gaan. Op 6 oktober is hierop door de gemeente inhoudelijk gereageerd.

Elisa De Marco: Armoede kan verlammend werken, voor volwassenen en zeker ook voor de kinderen in een gezin waar stress als gevolg van armoede altijd aanwezig is.
Waar het in een mensenleven tegen kan zitten, hebben volwassenen meestal de mogelijkheid om zich te ontworstelen van armoede. We hebben een sociaal vangnet voor wie dat echt nodig heeft. Vanuit die bijstand is het zaak om zo snel als mogelijk weer aan het werk te gaan en op eigen benen te staan. Alleen door te werken, jezelf te ontwikkelen, kun je een armoedesituatie achter je laten. Kinderen hebben die mogelijk niet. Kinderen in armoede kunnen zelf niks doen om hun situatie te verbeteren, terwijl we weten dat ze de gevolgen van armoede in het gezin een leven lang bij zich kunnen dragen. Onwenselijk, want juist als liberalen zijn wij een groot voorstander van kansengelijkheid.
Victor Frequin: “Goed te lezen dat de gemeente zich zorgen maakt over de koopkrachtontwikkeling van met name de lage en lage-middeninkomens en de effecten hiervan op onder andere kinderen. De ruimte die gemeenten hebben, wordt volop benut en dat is goed maar nog niet alle mensen worden bereikt. Daar zit ruimte voor verbetering. Binnenkort ontvangt de Raad de uitkomsten van het onderzoek naar de effecten van het minimabeleid. Goed ook dat de gemeente alert is op het bereiken van haar inwoners. De gemeente geeft aan meer onderzoek te willen doen waarom bepaalde groepen onvoldoende bereikt worden. Dat juichen we op zich toe, maar het is wat ons betreft ook tijd voor actie. Minder onderzoeken, meer doen kan soms het antwoord zijn.”