Nationale Holocaust Herdenking

De signalen dat een groeiend deel van de Nederlandse jongeren óf denkt dat de Holocaust niet werkelijk heeft plaatsgevonden óf van mening is dat het aantal Joodse slachtoffers aanzienlijk lager is dan de geregistreerde 6 miljoen vindt de Amstelveense VVD zeer verontrustend.

Het is 78 jaar geleden dat Nederland is bevrijd en eveneens is het 78 jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz, hét internationale symbool van de Holocaust, werd bevrijd.

De verdere en versnelde internationalisering van onze samenleving zorgt ervoor dat het percentage mensen dat van huis uit opgevoed is met kennis over de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust steeds minder wordt. Kinderen krijgen niet automatisch de (mondelinge) overlevering van de verschrikkingen mee. Dat baart de VVD grote zorgen.

Amstelveen heeft een grote en bloeiende Joodse gemeenschap, een gemeenschap die zich in ons land veilig moet kunnen voelen. Het ontkennen van de Holocaust betekent dat een stuk (zwarte) wereldgeschiedenis door een aantal mensen niet wordt geaccepteerd. Voornamelijk niet omdat die geschiedenis geen onderdeel is van het gemeenschappelijk geheugen van hun eigen culturele- en/of geloofsgroep. Wederzijds onbegrip, dat hiervan het gevolg is zorgt voor een potentieel onveilige situatie.

De Amstelveense VVD is en blijft daarom voorstander van doorlopende aandacht voor het onderwerp van de Holocaust en zal daarom alle initiatieven, zoals bijvoorbeeld voorlichting en speciale lessen in het onderwijs van harte steunen.