Waarom gaat de Kerst samenzang niet door?

Vragen VVD Amstelveen over Kerst samenzang 2023

Tot onze spijt lazen wij op de site van Amstelveenz afgelopen maandag dat helaas ook dit jaar de Kerst samenzang niet zal plaatsvinden. Was in 2020 en 2021 Corona dat roet in het eten gooide, dit jaar bleek dat het bestaande draaiboek voor dit evenement van 2019 niet meer aan de eisen van veiligheid en reiniging voldeed. Vreselijk jammer.

De traditionele Kerst samenzang op Kerstavond in het Oude Dorp is een evenement waar jaarlijks zo’n 1.500 mensen op af komen. Onder het genot van een hapje en een drankje worden o.a. gezamenlijk kerstliederen gezongen op het Dorpsplein. Het is een moment van verbinding en gezelligheid en levert daarmee een belangrijk aandeel aan het gevoel van saamhorigheid en verbinding in onze stad.

Gelet op het bovenstaande stelde Jet Smit namens de VVD en mede namens D66, PvdA en GVA de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat het jammer is dat de samenzang niet door kan gaan als gevolg van onduidelijkheid over de voorwaarden van een vergunning?

2. Ondersteunt het college de Kerstgedachte dat tradities zoals de Kerst samenzang, verbinding, compassie en samenhang bevorderen en dat regels soms dienend moeten zijn en niet een doel op zich?

3. Ziet het college kans om op relatief korte termijn de ondernemers van de BIZ Oude Dorp te ondersteunen bij aanpassen van het draaiboek voor de samenzang, zodat er een vergunning afgegeven kan worden en de samenzang in 2023 weer zonder problemen kan worden georganiseerd?

4. Kan het college er daarbij voor zorgen dat de vergunning die voor dirt evenement afgegeven wordt in principe langjarig is, en alleen bij grote wijzigingen in een programma opnieuw aangevraagd moet worden?

5. En is het ook een mogelijkheid dat het college er voor zorgt dat er op dezelfde manier omgegaan wordt met het verlenen van vergunningen voor andere jaarlijks terugkerende evenementen in Amstelveen?

De mondelinge vragen werden in de vergadering beantwoord door wethouder Adam Elzakalai: volgen hem beschikte de organisatie al over een vergunning voor 5 jaar, maar die liep in 2021 af. De organisatie diende wel begin november een aanvraag in, maar die behoefde aanpassing en hoewel de gemeente voorbeeldaanvragen verstrekte, lieten de organisatoren op 1 december weten een correcte aanvraag niet tijdig voor elkaar te kunnen krijgen.

“Ik zie dit als een ongelukkige samenloop van omstandigheden,” zei de wethouder. “De organisatie weet dat ze weer voor vijf jaar een vergunning kunnen aanvragen en ik verwacht dat er in 2023 wel weer een samenzang komt.”