Nadruk op woningen Amstelveense senioren

VVD wil nadruk op seniorenwoningen Bovenkerkerwegzone

De Amstelveense VVD wil dat er bij de herontwikkeling van de Bovenkerkerwegzone, van werken naar wonen, nadrukkelijk wordt gestuurd op een groot percentage seniorenwoningen. In de woonzorgvisie van de vorige periode staat al aangegeven dat er de komende jaren ruim 2.500 seniorenwoningen nodig zijn als gevolg van de vergijzing van de Amstelveense bevolking.

Doorstroming in huizenmarkt

Naast het aanpassen van bestaande woningen zullen er ook zeker nieuwe woningen voor senioren aan de Amstelveense voorraad moeten worden toegevoegd volgens de VVD. Daarbij is bouwen voor senioren goed voor de doorstroming. Woordvoerder Jet Smit: “We merken dat als senioren gaan verhuizen, ze vaak een (eengezins-) woning achterlaten, en daar kunnen dan weer andere, vaak jongere woningzoekenden een plekje vinden”

Voorrang voor Amstelveners

Ook vindt de VVD het heel belangrijk dat de te bouwen seniorenwoningen met voorrang toegewezen worden aan Amstelveense ouderen. De nieuwe Huisvestingswet geeft de gemeente op dat gebied meer ruimte, en daar moet dan ook optimaal gebruik van gemaakt worden. “We moeten ons daarbij blijven afvragen voor wie we eigenlijk bouwen, en wat ons betreft bouwen we primair voor Amstelveners” aldus Jet Smit.

Tijdens de raadsvergadering van 29 maart j.l. heeft de VVD daarom een motie ingediend bij de nota van uitgangspunten voor de Bovenkerkerwegzone die het college verzoekt in te zetten op woningen voor senioren. Deze motie is met raad brede steun aangenomen.

Hoogte en volume

Punt van zorg blijft voor de VVD wel de hoogte en het bouwvolume van dit project. “Nieuwbouw tegen een bestaande woonbuurt aan betekent rekening houden met die buurt en we verwachten van de ontwikkelaars dat ze dat gaan doen”