Amstelveen & Ouder Amstel samen op Amstel

Amstelveen en Ouder-Amstel handhaven op Amstel

Amstelveen en Ouder-Amstel gaan samen handhaven op de Amstel op overlast van pleziervaart

Buurgemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel gaan nauwer samenwerken om overlast van pleziervaart op de Amstel nog beter aan te aanpakken. Hiervoor ondertekenden burgemeesters Tjapko Poppens van Amstelveen en Joyce Langenacker van Ouder-Amstel op 9 juni een samenwerkingsconvenant.

Handhavingsboot

Vanaf nu stappen op regelmatige basis handhavers van de gemeente Ouder-Amstel aan boord van de handhavingsboot van Amstelveen. De boot is op mooie dagen aanwezig op de Amstel om te handhaven op met name overlast van te harde muziek en te hard varen. De politie vaart al langer mee. Door samen te werken kan er vaker worden gevaren, effectiever worden opgetreden op het grondgebied van beide gemeenten en sneller worden gereageerd op handhavingsverzoeken van omwonenden.

Rekening houden met elkaar

Volgens burgemeester Tjapko Poppens moet iedereen in de zomer kunnen genieten van de Amstel, niet alleen de mensen op het water maar ook omwonenden. “Laten we gewoon een beetje rekening houden met elkaar. Politie en handhaving werken al nauw samen bij de aanpak van overlast op het water. Met de ondertekening van het convenant gaan handhavers van de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel de samenwerking intensiveren.”

Handhaving op het water

“Wij zijn vorig jaar begonnen met handhaven op het water met onze eigen handhavingsboot”, zegt wethouder Herbert Raat (handhaving). “Jaarlijks ontvangen we ontzettend veel klachten van omwonenden over overlast. Omwonenden hebben ons laten weten dat de inzet van handhaving zijn vruchten afwerpt. Daarom is het mooi dat we door deze samenwerking met Ouder-Amstel de aanpak van overlast verder kunnen verstevigen.”

Last onder dwangsom

Schippers die de vaarregels overtreden kunnen van handhaving een last onder dwangsom opgelegd krijgen van €1500. De last onder dwangsom geldt als stok achter de deur. Bij een tweede overtreding moet dit bedrag worden betaald. Doel van een last onder dwangsom is het veranderen van het gedrag van schippers, zodat ze niet een tweede keer de fout in gaan. Voorheen riskeerden overlastgevers een boete van €150.

Vaarregels

Om de belangrijkste vaarregels onder de aandacht te brengen, staan er al een aantal jaar waarschuwingsborden langs de Amstel ter hoogte van de Kalfjeslaan vanuit Amsterdam gezien en bij de Hollandsedijk vanuit Uithoorn gezien. Hierop staat dat er geen versterkte muziek gedraaid mag worden, 9 kilometer per uur de maximale snelheid op het water is en dat er geen afval achtergelaten mag worden. De gemeenten hebben de bootverhuur maatschappijen gevraagd om de flyer met de vaarregels op de Amstel aan de huurders van boten mee te geven.