Elisa De Marco stopt met raadslidmaatschap

Begin deze week heeft ons fractielid Elisa De Marco aangegeven dat ze na lang afwegen heeft besloten te stoppen als raadslid. Hoewel wij de redenen voor haar beslissing begrijpen en natuurlijk respecteren wil de Amstelveense VVD toch zeggen dat we het vreselijk jammer vinden dat Elisa de actieve politiek gaat verlaten. Haar vrijgekomen raadszetel zal worden ingenomen door Arjan Gerritsen.

Op 27 september sprak fractievoorzitter Jet Smit naar aanleiding van het afscheid van Elisa de volgende tekst uit:

"Twee jaar geleden hebben we elkaar ontmoet: je was een van de nieuwe kandidaten op de VVD lijst. Tijdens de aanloop naar de verkiezingen en in de campagne hebben we je leren kennen als een sprankelende, energieke persoonlijkheid die full steam ahead het nieuwe avontuur aan ging. Je creativiteit, je openheid en je grote werklust zorgden voor een enorme boost aan energie in de fractie. De VVD had dat nodig, we zijn er beter van geworden.

Je hebt vanaf dag 1 het fractiesecretariaat op je genomen, en dat deed je voortreffelijk. Structuur, snel gemaakte afspraken en een heleboel voortvarend geregelde zaken: de hartslag van de fractie kwam in een hoger ritme. Er komt daardoor gewoon meer uit onze handen, op zich al een mooie prestatie. We namen afscheid van notulen en gingen werken met een actielijst: simpel, lekker overzichtelijk en zeer doeltreffend. Ook stond je aan de basis van een nieuwe look & feel van onze social media-uitingen en hebben wij samen een nieuwe website gemaakt.

Je stelde vragen en maakte zaken die in onze stad leven, maar waar we misschien niet genoeg tijd aan hadden besteed in het verleden, bespreekbaar en zette ze op de agenda. Dit heeft zeker bijgedragen aan een verandering in focus van de Amstelveense VVD en ook aan een sterker team.

Buiten de fractie, in de raad en in de stad, de belangrijkste arena’s voor een politicus, heb je je de afgelopen anderhalf jaar duidelijk geprofileerd op je onderwijs en jeugd portefeuilles.

Je hebt het initiatief genomen voor een raadsgesprek over een natuurspeeltuin, bijdragen geschreven over kinderen in armoede en het feit dat er voor elk Amstelveens kind een plek moet zijn op een Amstelveense school.

Je hebt duidelijk het VVD-standpunt verwoord over terugdringen van het gebruik van mobiele telefoons op scholen en je zorgen uitgesproken over de gezondheidsrisico’s voor kinderen wanneer die school gaan langs grote verkeersaders.

En je hebt gewerkt aan het initiatiefvoorstel tot de oprichting van een jongerenplatform.

Een geweldige prestatie voor iemand die voor het eerst actief is in de politiek. Het laat ook goed zien wat voor talent je op dit gebied hebt.

Lieve Elisa,

Raadswerk vraagt om inzicht, overzicht, empathie, gemixt met relativeringsvermogen en gecombineerd met een heel klein beetje teflon. Je bent het de afgelopen anderhalf jaar allemaal tegengekomen. Een ervaring rijker, eentje die je in je rugzak mee kan nemen en waar je in de toekomst uit kan putten.

De politiek komt vanaf nu op pauze te staan, gewoon omdat het daar voor jou, nu, op dit moment in je leven, de tijd voor is. Maar jouw grote hart voor de publieke zaak gaat er vast voor zorgen dat dit tijdelijk is, we hopen het in ieder geval van harte.

Namens de Amstelveens VVD wil ik je danken voor je inzet, je input, je harde werk en niet in de laatste plaats voor je openhartigheid en je vriendschap. We wensen je natuurlijk alle goeds maar gaan je vreselijk missen"