Raad bezoek Holocaust Namen-monument en Joods Historisch museum

Amstelveense fractie voor Joods Historisch Museum

Woensdagmiddag 4 oktober heeft een groot deel van de Amstelveense raad en het college een bezoek gebracht aan het Holocaust Namen-monument in Amsterdam. Op dit monument, dat is opgericht ter nagedachtenis aan de ruim 102.000 Nederlandse slachtoffers van de Holocaust, staan ook de namen van de Amstelveense Joodse slachtoffers.

Namens de Amstelveense VVD fractie waren Bas Zwart, Femke Lagerveld, Kees Noomen, Ima Stokvis en wethouder Herbert Raat aanwezig bij dit bezoek dat plaatsvond onder aanvoering van burgemeester Tjapko Poppens

Het gezelschap kreeg een rondleiding door het Joods Historisch museum en uitleg over verschillende lopende projecten en initiatieven. Bijzonder daarbij waren de getuigenissen van overlevenden Myrna en Matti Tugendhaft. Het is zó belangrijk het onderwerp van de Holocaust levend te houden en met elkaar na te denken hoe we dat doen, rekening houdend met de verschillende wensen en (veranderende) behoeften voor de toekomst. Het zich toch steeds weer de kop opstekende antisemitisme laat de noodzaak hiervan zien. Na het bezoek aan het Joods Historisch Museum was er een rondgang door het Holocaust namen-monument met uitleg van initiatiefnemer en voorzitter van het Auschwitz comité Jacques Grishaver.

In Amstelveen werd en wordt er met regelmaat aandacht gevraagd voor dit onderwerp, door middel van verschillende projecten die te maken hebben met Joods erfgoed (bv het Sjoeltje in Randwijck) en het in 2020 aan de Prins Bernhardlaan geplaatste Amstelveense Namenmonument waar de namen van alle 166 Amstelveense Joodse slachtoffers van de Holocaust vermeld staan. Het plaatsen van Stolpersteine bij locaties waar omgekomen Joden hebben gewoond wordt door de gemeente Amstelveen natuurlijk gefaciliteerd.

Het behoeft geen verdere uitleg dat de Amstelveense VVD dit alles zonder reserve van harte ondersteunt.

Deze woensdag was een mooie, wat sombere en dus best passende dag voor herdenking. Een bezoek aan Amsterdam met het Holocaust Namenmonument en het Joods Historisch Museum heeft z’n indruk bij iedereen achtergelaten.

En zo moet het, opdat we niet vergeten.