Toch 438 studentenwoningen op Kronenburg

VVD blij met 438 studenten woningen op Kronenburg

Op vrijdag 19 januari ontving Amstelveen van Rijkswege het bericht dat er toch toestemming gegeven gaat worden voor de bouw van (een beperkt aantal) studentenwoningen in de wijk Kronenburg (naast Uilenstede). Het heeft verantwoordelijk wethouder Floor Gordon met haar team ongelofelijk veel moeite gekost om het zover te krijgen, en de VVD wil haar dank ook danken voor haar inzet.

De fractie van de Amstelveense VVD is voor het bouwen van studentenwoningen op Kronenburg, en is dan ook blij dat er nu een begin gemaakt kan worden met de voorbereidingen tot het bouwen van (vooralsnog) 438 woningen voor deze doelgroep.

Op 7 juli 2021 heeft de VVD op initiatief van AVA en met verdere steun van D66 een (aangenomen) motie ‘Jongeren in Kronenburg’ ingediend waarin zij het college oproepen de nieuwe studentenwoningen niet alleen beschikbaar te stellen voor studenten die studeren aan de VU, maar ze ook nadrukkelijk aan te bieden aan de in Amstelveen wonende studenten die een HBO- of MBO-opleiding volgen

De motie roept op; "Tijdig, nog voordat de studentenwoningen gerealiseerd zijn, specifieke informatie aan jongeren in Amstelveen te verstrekken over de mogelijkheden zich voor een dergelijke woning in te schrijven".

Het college reageerde op 15 maart 2022 naar aanleiding van deze motie aan de gemeenteraad;

"We erkennen het belang om Amstelveense jonge studenten te huisvesten, maar we zijn ons ook bewust van de wetgeving ten aanzien van vrije vestiging, de verplichting om te bouwen voor de MRA-regio en de wenselijkheid om studenten te huisvesten die te ver van de opleiding wonen. Met de ontwikkelende partijen hebben we daarom afgesproken dat zij zich te zijner tijd zullen inspannen om, wanneer de studentenwoningen in de verhuur gaan, het verhuuraanbod eerst in Amstelveen in de publiciteit te brengen, voordat ook de algemene publiciteit wordt gezocht. Op deze manier is het mogelijk dat Amstelveense studenten van MBO/HBO en WO zich als eerste inschrijven en in aanmerking komen voor een studentenwoning. Dit nemen wij op als inspanningsverplichting in de nog op te stellen aanvulling op de anterieure overeenkomst (de allonge). Deze allonge stellen we op zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden (na de uitspraak van de Raad van State in de beroepsprocedure)

De Amstelveense VVD is tevreden met dit antwoord en zal de verdere ontwikkelingen op de voet volgen.