Behoud sportfaciliteiten noodzakelijk

Het behoud van sportfaciliteiten is geen luxe, maar een noodzaak. Laten we ervoor zorgen dat sport toegankelijk blijft voor iedereen, vandaag en in de toekomst.

In onze snelgroeiende stad is het behoud van sportfaciliteiten van cruciaal belang, niet alleen voor onze huidige generatie sportliefhebbers, maar ook voor de toekomstige generaties. De VVD streeft ernaar leefbare wijken te creëren, waar beton niet overheerst en er voldoende ruimte is te sporten, te bewegen en te leven. De VVD ziet het als een gezamenlijk verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat Amstelveen stad een bloeiende sportcultuur behoudt.

Het debat over de overname van hockeyvelden van HIC door de gemeente heeft deze kwestie scherp in beeld gebracht. Het gaat niet alleen om het behoud van fysieke ruimtes voor sport, maar ook om het behoud van de sociale cohesie en gemeenschapsbanden die hieruit voortkomen. Een hockeyclub (HIC), waarvan inwoners lid van zijn (geweest) of kinderen hebben die lid zijn, staat op het punt zijn toekomst te verzekeren. Maar deze kwestie gaat verder dan slechts één club; het gaat om het behoud van een essentieel onderdeel van onze gemeenschap.

Als we naar de toekomst kijken, ziet de VVD een stad die blijft groeien en evolueren. Met deze groei komen nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe kansen. Het behoud van sportfaciliteiten is essentieel om gelijke tred te houden met deze ontwikkelingen. Dit betekent dat elke inwoner, ongeacht achtergrond, leeftijd of omstandigheden, toegang moet hebben tot sport en beweging. Het bevorderen van sport gaat niet alleen over fysieke gezondheid, maar ook over het versterken van onze gemeenschap en het bevorderen van sociale verbondenheid.

De VVD is voor een visie die verder kijkt dan het heden, een visie die investeert in de toekomst van onze stad en haar inwoners. Laten we samenwerken om ervoor te zorgen dat onze sportfaciliteiten niet alleen behouden blijven, maar ook bloeien. We streven naar een stad waar zowel breedtesport als topsport een belangrijke rol speelt. Niet alleen biedt breedtesport kansen voor iedereen om actief deel te nemen aan sportactiviteiten en een gezonde levensstijl te bevorderen, maar ook biedt topsport inspiratie en trots voor onze gemeenschap, zoals afgelopen maandag met de historische overwinningen van de mannen van Pinoké en de vrouwen van Amsterdam (AH&BC) van de Europa Hockey League. Het ondersteunen van zowel breedtesport als topsport draagt bij aan een diverse en levendige sportcultuur, waarin talenten worden ontwikkeld en successen worden gevierd.

Als we hierin investeren dan kunnen onze kinderen en kleinkinderen blijven genieten van de voordelen van sport en beweging. Laten we een erfenis achterlaten waar we trots op kunnen zijn.

(Tekst woordvoerder sport Femke Lagerveld)