Zorgen over verkeersveiligheid DDI onder A9

Zorgen VVD over verkeersveiligheid DDI

Amstelveen, 18 september 2024

Aan het College van Burgemeester en Wethouders,

Ons hebben signalen bereikt, dat de verkeerssituatie bij de afslag Stadshart, als gevolg van de werkzaamheden aan de A9, chaotisch en onoverzichtelijk is. Hierdoor geeft men aan, dat regelmatig ongelukken plaatsvinden op deze plek met auto’s en fietsers. Aan de ene kant komt dit door onduidelijkheden over waar men moet en mag rijden, maar ook spreekt men van een zorgelijke trend, dat er steeds meer door rood licht gereden wordt. En zelfs als er dan een incident is waarbij getuigen aanwezig zijn kan de politie dan geen sancties opleggen als zij niet zelf heeft kunnen constateren wat er exact gebeurd is. Hierdoor gaan daders van mogelijk ernstige verkeersmisdrijven vrij uit en dat is iets wat de VVD Amstelveen ten alle tijden wil voorkomen. Vandaar dat wij via deze weg aandacht willen vragen voor het verhogen van de verkeersveiligheid voor onze Amstelveense inwoners en de mogelijkheden onderzocht zouden willen zien voor het plaatsen van videocamera’s.

Naar aanleiding van deze gebeurtenissen leggen wij u graag de volgende vragen voor:

1. Is het College op de hoogte van gevaarlijke verkeerssituaties en incidenten bij de afslag Stadshart?
  2. Heeft het College zicht op het aantal verkeersongevallen, dat op deze locatie plaatsvindt, en wat is het beleid van de gemeente om deze incidenten te registreren en te evalueren? Kunt u deze informatie met de Raad delen?
  3. Welke mogelijkheden heeft het College om de verkeerssituatie bij de afslag Stadshart veiliger en overzichtelijker te maken? Heeft u hierbij van de Raad zaken nodig om maatregelen te nemen?
  4. Is het College bereid te onderzoeken of het plaatsen van camera’s op deze locatie kan bijdragen aan het voorkomen en handhaven van gevaarlijke verkeerssituaties?
  5. Hoe wordt de lokale gemeenschap, waaronder bewoners en weggebruikers, maar ook maatschappelijke organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland betrokken bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in dit gebied?

Wij verzoeken u deze vragen binnen de daarvoor gestelde termijn te beantwoorden.

Met vriendelijke groeten,

Menno van Leeuwen