Aanbeveling herbenoeming Tjapko Poppens

Aanbeveling herbenoeming Tjapko Poppens aangenomen

Voorzitter, burgemeester, leden van het college, raadsleden, dames en heren:

Zo’n 6 jaar geleden begon de vertrouwenscommissie met de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Deze zoektocht eindigde uiteindelijk met de installatie van Tjapko Poppens als nieuwe burgemeester van Amstelveen op 28 mei 2019. Een nieuwe burgemeester, dat is voor iedereen in de raad en in de gemeente altijd even wennen, niet in de laatste plaats voor de hoofdrolspeler zelf. Want je komt binnen in een staande organisatie, waar iedereen z’n plaats al gevonden heeft, een college dat is ingewerkt en een raad vol mensen die je ook nog niet kent en die afwachten wat er komen gaat.

Wij hebben gezien dat daardoor de eerste periode natuurlijk ietwat onwennig was, een beetje als een kat in een vreemd pakhuis, met “Wat kan ík verwachten en wat verwacht mén van mij”.

Amstelveen is typisch een stad met dorpse mentaliteit waar iedereen zo ongeveer iedereen kent, en dan is het de vraag hoe je daar als nieuweling tussen komt, zelfs als burgemeester, misschien juist als burgemeester. En als je dan eenmaal in de eerste groep van zo’n 200 mensen van bestuurders, ondernemers, top vrijwilligers etc. bent ingeburgerd, hoe zorg je er dan voor dat je ook juist veel buiten die groep aanwezig bent.

De start van dit nieuwe burgemeesterschap was er eentje van in alle rust het badwater testen, positie innemen en mensen leren kennen. En net toen de eerste kennismaking met de stad zo ongeveer voorbij was en er ruimte kwam voor uitbreiding was daar ineens COVID. Iedereen op anderhalve meter, mondkapjes, online raadsvergaderingen, en de lintjesregen achter een iPhone met een bos bloemen op de achtergrond. Ook voor de voorzitter van deze raad waren het rare tijden. Want naast het voorzitten van die raad, het overleg met de driehoek en het onderhouden van een extern netwerk is het contact met de Amstelveense burgers core business voor de burgemeester. Dat was tijdens COVID nogal een uitdaging. Want hoe zorg je dat je de connectie met de stad niet verliest?

Maar het is onze burgemeester ondanks die vreemde periode toch gelukt om goed te aarden in onze stad. Kinderen op Amstelveense scholen, sporten in het Oude Dorp, op de fiets naar het gemeentehuis, een zeer integere persoonlijkheid, het heeft er allemaal bij geholpen.

De Amstelveense Maat, een vluchtig en ook zeer rekbaar begrip heeft hij zich op vele manier eigen gemaakt. Zelfs de door de burgemeester gedragen pakken hebben zich in de loop van de jaren aangepast aan die Amstelveense maat.

De Amstelveense maat betekent ook een best aardige Amstelveense raad, waarin men toch meestal op zoek is naar wat er samen bereikt kan worden en we elkaar respectvol “de nieren proeven” in goed (voor) overleg. Voor een voorzitter van de raad lijkt ons dat fijn werken, het scheidsrechters fluitje kan op zak blijven en de sfeer is prettig.

In opdracht van het presidium en samen met een werkgroep evaluatie vergadermodel is onze voorzitter met de griffier op zoek gegaan naar een ander vergadermodel voor deze raad. De afgelopen twee jaren werken we volgens dat “nieuwe” model en ook al was het voor iedereen wennen, en zijn er nog steeds zaken die wat fine-tuning behoeven, we kunnen wel stellen dat dit vergadermodel een jas is geworden die bijna iedereen best goed past.

De ontwikkeling van burgemeester naar burgervader is na COVID in een versnelling gekomen. De voorzitter van deze raad is in de stad een graag geziene gast die gelegenheden extra decorum geeft en betrokkenheid laat zien. Onze burgemeester is zichtbaar, sociaal en benaderbaar en wordt door vele inwoners herkend en men wil vaak o zo graag met hem op de foto.

Toen op 8 mei 2022 wethouder Rob Ellermeijer overleed, heeft het college onder leiding van de burgemeester gezorgd voor een waardig afscheid van de gemeente met erehaag. Zijn speech op de begrafenis was indrukwekkend. Dat is door zeer velen enorm gewaardeerd en dat straalt af op het ambt.

In de huidige tijd van onbalans is de rol van de burgemeester als verbinder een hele belangrijke en we zien dat die rol in Amstelveen zeer goed vervuld wordt. Gezien de enorme diversiteit aan inwoners is dat echt een prestatie.

Niet alleen worden de contacten binnen onze gemeente warm gehouden en uitgebreid, de burgemeester heeft ook hard gewerkt, en doet dat nog steeds, aan het vergroten van zijn netwerk buiten onze gemeente, in de regio, en niet in de laatste plaats in Den Haag. Vorige week was hij bijvoorbeeld nog gast op Prinsjesdag van VNO-NCOW. Zijn inzet heeft er onder andere aan bijgedragen dat Amstelveen zich tot de G40 gemeentes mag rekenen en zij daar nu een plaats aan tafel heeft. Voor onze stad van groot belang.

Een andere rol, en eentje waar onze burgemeester nogal “groots” op is, is zijn vice-voorzitterschap van de veiligheidsregio. Door het veelvuldig vervangen van de burgemeester van Amsterdam kunnen we wel stellen dat wij hier in huis nu een ervaren veiligheidsbestuurder hebben met een flinke vinger in de pap en ondertussen een stevig CV op dat gebied.

Over dat CV gesproken burgemeester, ik denk dat ik namens de gehele raad mag spreken wanneer ik zeg dat we hopen dat de aanbeveling tot herbenoeming van vandaag in combinatie met uw Noord-Nederlandse roots niet direct aanleiding zal zijn voor de volgende stap in uw bestuurlijke carrière.

Want beste burgemeester, beste Tjapko,

Deze gemeente is blij met u, opgewekt, betrokken, integer en ondertussen volledig ondergedompeld in de Amstelveense gemeenschap. Wel hebben we gezien dat er de afgelopen jaren nogal wat grijze haren op de edelachtbare schedel verschenen zijn en we hopen van harte dat dit genetisch is, en totaal niets te maken heeft met het burgemeesterschap van Amstelveen.

Voorzitter, ik ga afronden, want we gaan er geen avondvullende exercitie van maken

Wij weten allemaal dat onze burgemeester gezegend is met een eigenschap die hem, en ook ons veel brengt, namelijk nieuwsgierigheid. Goed voorbereid en ingelezen, vragen stellend; zo beweegt hij zich “in functie” door stad en land. En als de gelegenheid er om vraagt, dan wordt ook de ambtsketen omgehangen, een keten die voor iemand met een slank postuur misschien niet lekker zit, maar die wel imponerend staat.

Aan de achterzijde van de keten zit een medaillon met dekseltje en onder dat dekseltje staan de namen gegraveerd van alle burgemeesters die deze keten tot nu toe hebben gedragen. Op de buitenzijde van het medaillon staat een tekst, die echter door de bijzondere typografie nauwelijks te ontcijferen is.

Een speciaal comité, met spoed bijeengeroepen, heeft zich over keten en tekst gebogen, en ik kan u melden dat het gelukt is de tekst te ontcijferen en om daarmee uw nieuwsgierigheid op dit gebied alsnog te bevredigen.

Er staat: Dienaar aller Stond, oud Nederlands voor Ten Alle Tijden Dienaar.

Burgemeester, beste Tjapko, wij denken dat, hoewel de keten niet helemaal past, deze tekst dat zeker voor 100% wel doet en we hopen dat je nog lang uitvoering mag geven aan dit principe in onze gemeente.