Betaald parkeren doel of middel?

Betaald parkeren doel of middel


Ook de VVD-fractie heeft via een persbericht vernomen dat het college in heel Amstelveen betaald parkeren wil gaan invoeren op termijn. De fractie is verbaasd over deze gang van zaken omdat een besluit over hoe we in Amstelveen omgaan met (betaald) parkeren onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt. Er ligt over dit onderwerp nog geen concreet raadsvoorstel voor en de raad moet dus eerst nog, op een nog nader te bepalen datum, in debat voordat zij überhaupt aan haar besluitvorming toe komt.

 

Veel verwarring dus bij de inwoners van Amstelveen en verschillende raadsfracties hebben daarnaast al een standpunt ingenomen over een voorstel dat zij inhoudelijke nog niet kennen. Tijd dus voor de VVD om wat uitgebreider op dit onderwerp in te gaan.

 

Achtergrond

Amstelveen kent sinds een aantal jaar al betaald parkeren, met name in Amstelveen-Noord en rond het Stadshart. Er is een duidelijke een trend zichtbaar waarbij parkeerders uit Amsterdam de aan Amsterdam grenzende wijken en Schiphol bezoekers de straten rondom Amstelveense OV haltes gebruiken om hun auto langdurig te parkeren. Dit gebeurt omdat Amstelveen op veel plaatsen nog onbetaald parkeren kent. Amsterdam breidt niet alleen betaald parkeren uit, maar verhoogt daarbij de parkeertarieven en heeft ondertussen al 10.000 parkeerplaatsen voorgoed weggehaald. Het anti-autobeleid in Amsterdam wordt gedreven door het overwegend linkse stadsbestuur en dit beleid heeft grote consequenties voor Amstelveen.

 

Grotere kan op goede baan bij autobezit 

Want Amstelveen is geen Amsterdam. In Amstelveen wonen veel mensen die grote waarde hechten aan hun individuele mobiliteit en daar is niets mis mee. In een raadsgesprek beaamde de Vervoerregio Amsterdam ook dat de verschillende steden binnen de regio verschillende behoeftes hebben. Voor Amstelveen geldt dat het autogebruik voor mensen zeer belangrijk is en dat ze er vaak economisch afhankelijk van zijn. Natuurlijk maken Amstelveners, daar waar het kan of zinvol is, gebruik van het STOMP principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten en de Privé auto), maar de VVD vindt dat onze inwoners niet dogmatisch veroordeeld moeten worden tot dit principe. Amstelveners moeten gewoon met de auto naar werk, sport of familie kunnen gaan wanneer hen dat uitkomt. Daar komt bij dat, volgens onderzoek uit het Parool blijkt, dat de kans op een baan met meer dan 800% toeneemt als men kan beschikken over een auto.

 

Betaald parkeren in heel Amstelveen? 

De VVD Amstelveen deelt de mening van het college, dat op den duur betaald parkeren in Amstelveen onvermijdelijk zal zijn, maar dan wel met een grote MAAR. Iedereen met voldoende ervaring in gemeentepolitiek weet, dat mensen pas betaald parkeren weten te waarderen als zij eerst de negatieve effecten hebben meegemaakt van het ontbreken ervan. Menno van Leeuwen, gemeenteraadslid namens de VVD Amstelveen en woordvoerder Mobiliteit, woont zelf in Amstelveen-Noord en vindt betaald parkeren in hun wijk “een geschenk uit de hemel”. In die buurt stond het vol stond met parkeerders van buiten: auto’s, busjes, vrachtwagens, schadevoertuigen, etc. hetgeen regelmatig tot vervelende situatie leidde. Van Leeuwen: “het gekke is, dat dan de ene straat overlast kan ervaren, maar 4 straten verderop heeft men nergens last van, totdat ook daar sprake is van het waterbedeffect”.

 

Parkeerdrukmeting ideaal instrument mits zorgvuldig en tijdig ingezet

Om ervoor te zorgen, dat alleen wijken met daadwerkelijke parkeerproblemen geconfronteerd worden met betaald parkeren, gebruikt de gemeente Amstelveen al jaren de systematiek van parkeerdrukmetingen. Mits zorgvuldig en tijdig uitgevoerd, is dat het meest eerlijke systeem wat er bestaat, omdat het gebaseerd is op de feitelijke situatie. Immers, mensen die hun auto niet voor hun deur kwijt kunnen zijn er erg mee geholpen. Maar mensen die geen parkeerproblemen ondervinden maar die opeens wel moeten betalen voor een parkeervergunning zullen zich wellicht afvragen of die zakkenvullers in de politiek niks beters te doen hebben.

 

De VVD Amstelveen wil de parkeerdrukmeting koesteren, maar wel de intervallen tussen de metingen door wat verkorten. Van Leeuwen: “Als er in de ene wijk betaald parkeren ingevoerd wordt, dan kun je er je vingers op natellen, dat vrij snel daarna in de omliggende wijken parkeerproblemen gaan ontstaan. Met voortschrijdend inzicht zou je als gemeente hier dus op in moeten spelen door bijvoorbeeld 1 of 2 maanden na invoering in de ene wijk al te gaan meten in de andere wijk”.

 

Eén parkeervergunning voor heel Amstelveen of juist niet? 

Een veel geopperde vraag over betaald parkeren gaat over de mogelijkheid om een parkeervergunning in te voeren die in heel Amstelveen geldig is. Een heel sympathiek idee, maar er wordt dan tegen een aantal praktische problemen aan gelopen vanwege het feit dat het vraagstuk parkeren vele - vaak complexe - invalshoeken kent. Van Leeuwen zegt hierover: “Een vergunning voor heel Amstelveen zou in een ideale wereld een mooie oplossing zijn. Het belangrijkste tegenargument echter heeft te maken met de verschillende parkeernormen in verschillende wijken.


Neem bijvoorbeeld de nieuw te bouwen wijk Nieuw-Legmeer. Hier wordt gewerkt met parkeernormen van gemiddeld 0,6 parkeerplaatsen voor bepaalde typen woningen. En dan wil men ook nog vaste parkeerplaatsen gaan verhuren waardoor deze norm in de praktijk nog lager wordt. Allemaal in de veronderstelling, dat mensen in de toekomst geen auto meer zullen bezitten. Wat de VVD betreft is dat totaal niet realistisch. Naast het feit, dat in Amstelveen de OV- verbindingen hiervoor ontbreken en mogelijk zelfs versoberd worden in de toekomst, is de kans aanzienlijk dat deze mensen juist wel 1 a 2 auto’s zullen hebben, simpelweg omdat zij zich moeten kunnen verplaatsen naar werk of in onze stad. En die auto’s willen ze dan vervolgens natuurlijk graag parkeren in bijvoorbeeld Westwijk, aan de Startbaan of in Middenhoven.

 

De VVD wil ten alle tijden voorkomen, dat genoemde wijken hiervan de dupe worden. Om dit probleem tegen te gaan, zou in die wijken, als de omliggende nieuwbouw eenmaal staat, middels parkeerdrukmeting betaald parkeren ingevoerd moeten worden waarbij er voor de wijk met parkeernorm 0,6 niet meer parkeervergunningen uitgegeven worden dan dat het aantal beschikbare parkeerplaatsen in die wijk. Met betrekking tot de ontwikkeling van Nieuw-Legmeer kan dat het nog jaren duren voordat we aan dit proces toe lomen en is er tot die tijd geen enkele aanleiding tot invoer van betaald parkeren in omliggende wijken.

 

Kostendekkende parkeervergunningen, misschien gratis voor heel Amstelveen?

Sinds de invoering van betaald parkeren in Amstelveen geldt het principe, dat de parkeervergunningen in Amstelveen niet meer mogen kosten dan de daadwerkelijke exploitatiekosten van betaald parkeren. Dat zorgt ervoor, dat wij in Amstelveen voor €40,= per jaar de eerste bewonersvergunning aan kunnen bieden en voor €80,= een tweede. Aangezien betaald parkeren in grotere delen van Amstelveen schaalvoordelen opleveren, zou je kunnen verwachten, dat met een groter gebied en meer inkomsten, de kosten van de bewonersvergunningen nog verder kunnen dalen en misschien in theorie wel gratis kunnen worden. Hoe mooi zou dat zijn!

 

Betaald parkeren, doel of middel?

Als overlast voor bewoners het enige probleem is dat we met betaald parkeren op willen lossen, dan kunnen we volstaan met een gefaseerde invoer van betaald parkeren o.b.v. parkeerdrukmetingen waarbij de kosten van de vergunning per jaar dalen. Of zit er meer achter, is het de bedoeling, dat parkeren een verdienmodel wordt waarbij verschillende stakeholders al watertandend azen op de parkeerinkomsten als dekking voor (al dan niet mobiliteit gerelateerde) overheidsuitgaven?

 

Angst voor uitmelken autobezitter door toekomstige coalities

De reële angst die de VVD hoort is dat mensen bang zijn dat er met het invoeren van betaald parkeren enkel een nieuwe knop aangemaakt wordt waar het gemeentebestuur aan kan draaien als er geld nodig is (doel). En dat als Amstelveen ooit ook een links stadsbestuur krijgt, deze knop snel richting standje 10 gedraaid wordt. De VVD Amstelveen deelt deze zorg. Mits goed uitgevoerd, kan het invoeren van betaald parkeren op zorgvuldige en kostendekkende wijze een mooie meerwaarde hebben (middel). Maar in een keer heel Amstelveen voorzien van betaald parkeren om vervolgens de tarieven zeer winstgevend te maken tbv het aanvullen van de algemene reserve, daar zijn wij als VVD faliekant tegen. Het mag niet zo zijn, dat algemene voorzieningen waar iedereen gebruik van kan maken altijd maar door de huis- en auto-eigenaren betaald moeten worden! Huis en auto zijn geen pinautomaat.


De VVD vindt dan ook kostendekkendheid, naast het uitvoeren van regelmatige parkeerdruk metingen, rand voorwaardelijk voor het al dan niet invoeren van betaald parkeren in Amstelveen.