Dossier Schiphol: Eerlijk, Realistisch en Toekomstgericht
De Strategische Agenda Schiphol stond deze week op de agenda in de raad. Een belangrijk en gevoelig onderwerp voor Amstelveen – en eentje dat, wat ons betreft, vraagt om een eerlijke en realistische benadering. We willen allereerst onze waardering uitspreken richting de wethouder en ambtenaren voor het heldere en gebalanceerde stuk dat voorlag.
Beperken nachtvluchten
Als VVD zijn we altijd duidelijk geweest over Schiphol. We erkennen de economische waarde van de luchthaven voor onze regio, maar begrijpen ook de overlast die sommige inwoners ervaren. Dat maakt het een ingewikkeld dossier, waarin belangen vaak tegenover elkaar staan. Juist daarom kiezen wij ervoor om geen valse verwachtingen te wekken, maar helder te zijn over wat we wél en niet kunnen bereiken als gemeente en zijn wij voor het nog meer beperken van het aantal nachtvluchten
Ook zelf verantwoordelijkheid nemen
En eerlijk is eerlijk: verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de overheid. We kunnen wel roepen dat Schiphol moet krimpen, maar als we met z’n allen vier keer per jaar het vliegtuig pakken, moeten we onszelf ook een spiegel durven voorhouden. Wie tegen Schiphol is, zou dan ook zelf minder moeten vliegen. Zo simpel is het.
Technologische innovatie: kwestie van volhouden
De strategische agenda geeft gelukkig een realistische blik op de toekomst. Wij zijn positief over de indeling in korte, middellange en lange termijn doelen. Want echte duurzame luchtvaart komt er alleen met technologische innovatie – iets wat tijd, geld en doorzettingsvermogen vraagt. Tot die tijd kijken wij naar oplossingen die nú verschil maken. Zoals betere internationale treinverbindingen, mits ze echt concurrerend zijn. De Thalys naar Parijs is daar een perfect voorbeeld van: snel, efficiënt en comfortabel.
Pragmatische keuzes en spreiding van overlast.
Op de korte termijn pleiten wij voor pragmatische keuzes, zoals de opening van Lelystad Airport met meer dan de genoemde 10.000 vluchten. Dat zorgt voor eerlijke spreiding van geluidsoverlast en ontlast Schiphol. Het zou goed zijn als andere partijen zich daar ook achter scharen.
Bouwen en compensatie voor overlast
Tot slot willen we aandacht vragen voor bouwen in gebieden onder de Schipholroutes. Nu bouwen zo nodig is, moeten we kijken naar wat er wél mogelijk is. En we vragen daarnaast de wethouder alert te blijven op compensatie vanuit het Schipholfonds, zeker als Amstelveen, zoals afgelopen zomer, onevenredig veel hinder ondervindt.
De VVD kiest voor een verstandige koers: recht door zee, met oog voor zowel leefbaarheid als economische kracht. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige regio.