Aandacht voor informatiebeveiliging gemeente Amstelveen

Naar aanleiding van de berichtgeving in diverse media over de 'hack' bij de Gemeente Lochem hebben raadsleden Tom Coumans (VVD) en Robert Zuidbroek (D66) vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het college inzake de informatiebeveiliging.

Uit recente berichtgeving in diverse media bleek dat de Gemeente Lochem door het oog van de naald is gekropen daar waar het gaat over de financiële, maar ook eventuele immateriële gevolgen voor de inwoners en medewerkers. Desondanks heeft deze aanval de betreffende gemeente alsnog zo’n € 200.000 gekost aldus burgemeester Van ’t Erve tegenover BNR .

"Cybercrime lijkt wel actueler dan ooit" aldus Raadslid Coumans die o.a. refereert naar de voorpagina van het FD afgelopen dinsdag waarin minister Grapperhaus (Veiligheid & Justitie) maatregelen aankondigde dat er hard opgetreden gaat worden tegen bedrijven die hun internetbeveiliging niet op orde hebben.

De gemeente beschikt over veel persoonlijke gegevens van inwoners en medewerkers. Uit de antwoorden op de vragen blijkt hopelijk dat de inwoners en medewerkers van de Gemeente Amstelveen en Aalsmeer zich geen zorgen hoeven te maken op zowel de korte als de lange termijn.