Amstelveen wil roken in openbare ruimte terugdringen

Amstelveen - VVD-wethouder Herbert Raat (VVD) wil dat Amstelveen als een van de eerste gemeenten in Nederland een rookverbod invoert in  openbare ruimtes. Het gaat met name om de openbare ruimtes rond gebouwen, schoolpleinen, sportverenigingen en OV-haltes zoals in het Amstelveense coalitieakkoord staat beschreven

Dat schrijft Herbert Raat op zijn persoonlijke weblog.

Uit de vorige eeuw

'Roken is iets uit de vorige eeuw en we zijn bezig om dat op te ruimen', aldus de wethouder gisteren tegenover de camera's van Nieuwsuur. Raat maakte daarin kenbaar dat Amstelveen zo snel mogelijk een algeheel rookverbod wil invoeren, maar dat de wettelijke mogelijkheden daartoe nu nog ontbreken.

APV

Voor een gemeentelijk rookverbod biedt de nieuwe Omgevingswet voldoende grondslag, maar die wordt pas in 2021 verwacht. Dat duurt Raat te lang. Amstelveen kijkt daarom nu vooral geïnteresseerd naar gemeente Groningen, dat probeert op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) een rookverbod geldig te maken voor de openbare ruimte.

Minister

Volgens Raat is dat volgens de juristen van Amstelveen een lastig verhaal, maar als het in Groningen lukt, dan gaat Amstelveen ook op basis van de APV maatregelen treffen. Zo niet, dan wil Raat samen met andere gemeenten (Groningen, Rotterdam) optrekken richting Den Haag om de minster van Volksgezondheid en de Tweede Kamer te vragen of de nieuwe Omgevingswet sneller ingevoerd kan worden.

Roken kan niet meer

'Roken dat kan dus niet meer', zette Raat zijn voornemens kracht bij. Volgens de wethouder steunt de voltallige gemeenteraad de plannen om Amstelveen rookvrij te maken. In het coalitie-akoord staat dat ook beschreven. 'Het liefst willen we heel Amstelveen rookvrij hebben', aldus Raat.

Rookvrij

De wethouder denkt dat over een aantal jaar veel meer steden rookvrij zijn. Amstelveen voerde al diverse rookvrije zones in. Bijvoorbeeld voor de bibliotheek in het centrum, bij het raadhuis en recent nog bij sportaccomodaties en een speeltuin

Uitzending Nieuwsuur

Klik hier voor de uitzending van Nieuwsuur