'Duurzaamheid en hogere Rijksbelasting mag niet leiden tot hogere lasten'

Uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden blijkt dat gemeentelijke lasten dit jaar zeer fors zullen gaan stijgen. Het Rijk verhoogt dit jaar de afvalstofheffing met maar liefst 139 procent. Dit zou reden zijn voor gemeenten om de afvalstofheffing te verhogen.

In bijvoorbeeld Haarlem stijgt de afvalstofheffing met € 59. In Haarlem betaalt een meerpersoonshuishouden € 324,48 per jaar aan afvalstofheffing.

In Amstelveen is dit bijna 100 minder en is de afvalstofheffing dit jaar nagenoeg gelijk gebleven. Met name door verstandig liberaal bestuur hoeven wij niet nog meer te vragen van onze inwoners. Een belangrijke verdienste van de VVD is namelijk het laag houden van gemeentebelastingen. Een van de redenen waarom Amstelveen zo een leefbare gemeente is.

Gemeenten betalen Rijksbelasting voor het verwerken van gemeentelijk afval. Deze kosten worden doorberekend aan de inwoners. Gemeenten betaalden in 2018, € 13 per ton afval aan het Rijk. Dit jaar is dit bedrag verhoogd naar € 31 per ton. Het Rijk zou hiermee het storten en verbranden van afval willen ontmoedigen en hergebruik bevorderen.

Deze duurzaamheidsmaatregel kost de gemeente dus meer geld. VVD Amstelveen is groot voorstander van duurzaamheid, maar wil deze kosten niet doorberekenen aan de burger. Hoewel Amstelveen hogere gemeentekosten niet doorberekent aan de inwoners kent onze gemeente niet het laagste afvalstofheffingentarief van Nederland.

De gemeente Aalten bijvoorbeeld kent een bedrag van € 148 voor eenpersoonshuishoudens en € 168 voor meerpersoonshuishoudens. Ook de gemeente Deventer kent een lager afvalstoffenheffingentarief. VVD Amstelveen wil streven naar de laagste lasten van Nederland.

De vragen zijn als volgt:

1) Is het college van mening dat verduurzaming niet mag leiden tot hogere lasten voor de inwoners?

2) Kan het college toelichten waarom gemeenten als Aalten en Hof van Twente een lager afvalstofheffingentarief kennen dan Amstelveen?

3) Kan het afvalstofheffingentarief in Amstelveen in ieder geval in 2020 worden verlaagd zodat de lasten van onze inwoners nog meer omlaag gaan ?

Benjamin Smalhout
Raadslid voor de VVD Amstelveen