'Herdenkingsmonument voor Joodse oorlogsslachtoffers past in programma Historisch Besef'

'Een herdenkingsmonument past in het programma Historisch Besef waarmee we meer aandacht willen geven aan onze geschiedenis, ook aan de zwarte bladzijden', zegt wethouder Herbert Raat (Monumentenzorg) over het nieuw te plaatsen herdenkingsmonument voor alle Joodse oorlogsslachtoffers uit de gemeente.

Het monument komt op een historische plek in het plantsoen van de Prins Bernhardlaan. Op het monument staan de namen van alle ruim 160 Joodse mannen, vrouwen en kinderen die zijn omgekomen in de Tweede Wereldoorlog.

Zichtbaar

Raat: 'Wat de Joodse gemeenschap is overkomen in de Tweede Wereldoorlog is een van de grootste littekens van Amstelveen. En wij willen ervoor zorgen dat deze geschiedenis zichtbaar in herinnering gebracht en niet vergeten wordt. Een herdenkingsmonument heeft de volle steun van de gemeenteraad. Veel betrokken Amstelveners en in het bijzonder Amstelveen Oranje zetten zich ervoor in. Speciale dank aan Hugo van der Kooij en David Serphos voor het vele werk dat zij verrichten.'

Cohen

Het monument is ontworpen door de Amstelveense kunstenaar Piet Cohen en zal volgens planning in april 2020 het levenslicht zien.

Meer informatie is te vinden op de website van de gemeente.