Subsidievoorstel verduurzaming sportverenigingen

Amstelveense sportverenigingen kunnen in de toekomst een subsidie ontvangen voor duurzame investeringen die zij willen gaan doen. Dat is een gezamenlijk voorstel van VVD, GroenLinks en D66 dat op 30 januari 2019 besproken zal worden tijdens de raadscommissie Burgers en Samenleving. De subsidiepot heeft bij de start 200.000 euro in kas.

Raadsleden Victor Frequin (VVD), Ilika Polderman (GroenLinks) en Paul van Roermund (D66) hebben na gesprekken met Amstelveense sportverenigingen en betrokken wethouders het initiatief genomen voor deze nieuwe regeling.

Sportverenigingen hebben nu vaak geen geld voor duurzaamheid als ze investeren in een nieuwe accommodatie. Dit sluit aan bij de duurzaamheid doelstellingen van de raad en het college alsmede de voorbeeldfunctie van sportverenigingen. Ilika Polderman: “Als de gemeente een derde deel van de duurzaamheidsinvesteringen betaalt, dan geven we de sportverenigingen een duwtje in de goede richting.”

Voor accomodaties

Het voorstel geldt voor de  accommodaties en verlichting en niet voor sportvelden zelf. Dat betekent dat sportverenigingen een beroep op deze subsidie kunnen doen voor bijvoorbeeld:  isolatie, led-verlichting en zonnepanelen.  Daarnaast zien VVD/GL/D66 een actieve rol voor de gemeente bij de verduurzaming van sport. “Wij willen dat ambtenaren proactief de sportclubs gaan voorlichten over duurzaamheidsmogelijkheden bij hun vereniging,” aldus Victor Frequin.

Voorwaarden

De subsidie wordt gekoppeld aan de voorwaarden die de gemeente stelt aan garantstellingen. Sportverenigingen vragen regelmatig een garantiestelling bij  de gemeente Amstelveen voor investeringen die de verenigingen willen doen. Paul van Roermund: “Een duurzaamheidsimpuls past goed bij garantstelling aanvragen. We starten met 200.000,- euro, na een jaar evalueren we en dan kan het meer worden.”

De subsidieregeling gaat pas in nadat de gemeenteraad dit heeft besproken en goedgekeurd. De initiatiefnemers roepen de sportverengingen op alvast plannen te maken en daarmee een bijdrage te leveren aan de verdere verduurzaming van Amstelveen.