VVD Kamerleden luisteren naar leraren in Amstelland

Woensdagavond 29 januari, aan de vooravond van de landelijke onderwijsstaking heeft de VVD een bijeenkomst voor leraren in Uithoorn georganiseerd. VVD Kamerleden en onderwijsexperts Rudmer Heerema, Bart Smals en Dennis Wiersma gingen het gesprek aan over lerarentekort en andere problemen in het onderwijs.

Namens de Amstelveense VVD-fractie was Bas Zwart, woordvoerder Onderwijs, ook aanwezig.

Momenteel wordt gewerkt aan het nieuwe verkiezingsprogramma. Het doel van Rudmer Heerema was om vooral te luisteren en informatie op te halen. Wat moet er anders, beter en hoe? Er waren veel leraren naar basisschool Het Duet gekomen, ook uit Amstelveen.  De leraren deelden hun ideeën hoe het leraarschap aansprekender en het onderwijs beter te maken.

Geld is belangrijk, maar het gaat er vooral om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. Daarmee is het lerarentekort morgen niet opgelost. Veel oplossingen kwamen voorbij. Van de Pabo tot kinderopvang en van passend onderwijs tot de doorgroeimogelijkheden. De ondersteuning in de klas door onderwijsassistenten en hun baanzekerheid is heel belangrijk. Dat was voor leraren ook een belangrijke reden om het werk neer te leggen.

Bas Zwart: 'Wanneer je mensen vraagt wie, na ouders, de meeste invloed op hun jeugd heeft gehad, dan wordt vaak een leraar genoemd. Ik heb veel bevlogen leerkrachten gezien en daar moeten we als samenleving heel zuinig op zijn.'

vvd_uithoorn_onderwijs2.jpg

V.l.n.r. Rudmer Heerema (VVD), Tim Kroes (leerkracht Piet Heinschool) en Bas Zwart (VVD Amstelveen).