VVD loopt stage bij Publiekszaken

Afgelopen week liep VVD-raadslid Tom Coumans stage bij de afdeling publiekszaken van de Gemeente Amstelveen en Aalsmeer. Vanuit zijn portefeuille Dienstverlening wilde hij zelf ervaren hoe het er binnen de gemeente aan toe ging. “De enige manier om goed te weten wat er speelt is door zelf een kijkje te nemen en met mensen te praten,” aldus het raadslid.

"De afdeling heeft mij positief verrast. Ik ben onder de indruk van de professionaliteit en de ontwikkelingen die zij doormaken.”

Meer dan alleen paspoorten

Voor veel inwoners is de afdeling Publiekszaken de afdeling die iedereen kent. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een nieuw paspoort of rijbewijs of het registreren van gezinsuitbreiding. Wat veel mensen echter niet weten is de organisatie achter deze afdeling en hoe zij voortdurend bezig is te innoveren en haar dienstverlening te optimaliseren. Zo loopt er een project om te voorkomen dat inwoners de dupe worden van identiteitsfraude. In plaats van documentverstrekker is de gemeente identiteitsbewaker. Hiermee voorkom je ook dat dat er met valse ID bewijzen uitkeringsfraude gepleegd wordt.

3000 telefoontjes per week

Daarnaast verwerkt de afdeling Publiekszaken al het telefonisch contact en loopt er een pilot voor berichten die via social media binnenkomen. De gemeente ontvangt gemiddeld 3000 telefoontjes per week. De doelstelling is 80% van alle inkomende telefoontjes binnen 20 seconden te beantwoorden via het daarvoor opgerichte callcenter. Binnenkort start de pilot ‘Speech Analytics’ waarmee algoritmes het inkomende telefonisch contact analyseren op basis van duur, onderwerp, sentiment en klanttevredenheid.

Carriere perspectief

Achter de balies zitten vaak studenten die als bijbaan bij de gemeente werken. Tom Coumans: “Het blijkt zijn vruchten af te werpen. Want er zijn mogelijkheden om binnen de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer door te stromen. Mooi perspectief op een carriere bij de overheid.”