VVD schrikt van mogelijke invloed Avatar in Amstelveen

AMSTELVEEN – De VVD is geschrokken van de uitzending van Monitor, die de Amstelveense Guus Kieft School onlangs verbond met de ‘sekte-achtige’ groepering Avatar. Raadslid Bas Zwart heeft daarom vandaag namens zijn partij schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Zes democratische scholen voor basis- en voortgezet onderwijs worden mogelijk geïnfiltreerd door aanhangers van de ‘sekte-achtige’ groepering Avatar. De Guus Kieft School in Amstelveen werd onlangs in een uitzending van het televisieprogramma De Monitor van KRO en NCRV genoemd als een van deze zes scholen. Ook in Het Parool en in NRC waren er publicaties over deze zaak.

Reactie

Marije van den Hoek, staflid van de Guus Kieft School heeft tegenover RTVA een reactie gegeven op de mogelijke invloed van de groepering op de school. Zij ontkent dat het gedachtgoed van Avatar op de school wordt verspreid.

Avatar is volgens NRC opgericht door de Amerikaanse Scientology-volgeling Harry Palmer. De beweging zou ook overeenkomsten hebben met de Scientology Kerk, waarbij aanhangers gebruik zouden maken van manipulatie. Avatar wordt ook wel een zelfontwikkelingsprogramma genoemd waarbij omstreden technieken zoals exorcisme worden gebruikt. Dankzij deze technieken zouden ziektes kunnen worden genezen. Mensen die het programma hebben doorlopen worden Avatar-wizards of Avatar-masters genoemd. Naar aanleiding van het nieuws over Avatar wil VVD Amstelveen onder meer weten of het College van B&W zich zorgen maakt over de inhoud en de kwaliteit van het onderwijs op de Guus Kieftschool.

Beleid

NRC meldde onlangs ook dat verschillende gemeentesecretarissen het gedachtegoed van Avatar zouden verspreiden in hun gemeente. In verband hiermee wil de VVD graag weten of medewerkers van de gemeente Amstelveen gedurende de afgelopen jaren door Avatar georganiseerde cursussen hebben gevolgd, die door de gemeente werden vergoed. De partij vraagt zich in de schriftelijke vragen ook af of de gemeente zijn beleid rondom dergelijke cursussen gaat aanpassen als dit het geval is geweest.