VVD stuurt aan op verstandige besteding mogelijke opbrengst Eneco

De VVD-fractie heeft woensdagavond 26 september bij de gemeenteraadsvergadering ingestemd met het principebesluit om de Eneco aandelen te verkopen. De lokale fractie pleitte hierbij wel voor een verstandige besteding van de opbrengst waarbij een deel van de opbrengst gebruikt wordt voor de energietransitie en verduurzaming van Amstelveen.

Het overige deel dient o.a. om het wegvallen van het toekomstig dividend op te vangen.

Invloed beperkt

Doordat een meerderheid van de aandeelhouders, met Rotterdam en Den Haag voorop, na de verkiezingen eerder dit jaar, besloten hebben hun aandelen te verkopen is er volgens de partij geen sprake meer van het dienen van publiek belang met betrekking tot de duurzaamheidsagenda of het borgen van warmtebelangen. “Het aanhouden van de aandelen zou betekenen dat we gaan speculeren met gemeenschapsgeld met alle risico’s die hieraan verbonden zijn aldus VVD-woordvoerder financiën Tom Coumans.

Terugverdienen van investeringen

De VVD hecht veel waarde aan duurzaamheid en is het met het college eens om een deel van de verwachte opbrengst te gebruiken voor de energietransitie en verduurzaming van de gemeente. Dit kan hand in hand gaan met een terugverdientijd gekoppeld aan de investering. Bijvoorbeeld door de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. In dit kader geeft de VVD aan met initiatieven te komen samen met andere partijen richting het college van B&W. Een van de mogelijkheden is volgens raadslid Coumans een revolverend fonds zoals het Amsterdams Energie en Klimaatfonds (AKEF) en het Limburgs Energie Fonds.