VVD trots op behoud kerk en nieuwe koopwoningen in Keizer Karelpark

Het gemeentelijke monument de Heilige Geestkerk in het Keizer Karelpark krijgt een prominente plek naast nieuwe koopwoningen. De VVD is verheugd over het behoud van de kerk en de realisatie van nieuwe koopwoningen, waarvan bijna 60 procent in het middeldure segment.

Maandagavond lichtte de ontwikkelaar de plannen toe tijdens een informatieavond die gemeente en ontwikkelaar organiseerden. VVD-raadslid Arjan Gerritsen was ter plaatse en zag veel positieve reacties op de plannen. Het nieuwe appartementencomplex is ontworpen door de Amstelveense architect Arjan Hoogeveen.

VVD-wethouder Herbert Raat legt op zijn persoonlijke weblog uit dat de kerkelijke gebouwen aan de Haagbeuklaan een paar jaar geleden door het bisdom zijn verkocht aan een ontwikkelaar. ‘De ontwikkelaar wilde op de gehele locatie nieuwe woningen bouwen en de kerk slopen. Er was een tijd dat het zo ging in Amstelveen, nu doen we dat niet meer. Ons historisch erfgoed staat weer hoog op de politieke agenda,’ zegt Raat.

Eensgezind

'Als college van B en W hebben vastgehouden aan de monumentale status van de kerk en de monumentale klokkentoren', vervolgt Raat. 'Samen met collega Floor Gordon heb ik eensgezind opgetrokken bij dit dossier, en met resultaat. De nieuwe koopwoningen zorgen voor een betere mix van woningen in het oostelijk deel van het Keizer Karel Park. De kerk houdt een monumentale en maatschappelijke bestemming.'

In Keizer Karelpark staan veel sociale woningen. Wethouder Raat is verheugd dat mensen straks een woning kunnen kopen in plaats van levenslang huur te betalen aan de woningbouwcorporatie. Hij wijst er ook op dat er een zelfbewoningsplicht komt voor de kopers en dat er niet wordt gebouwd voor speculanten.

Lees hier de volledige weblog van wethouder Herbert Raat.