VVD verontrust over veiligheidsgevoel Lindenlaan

Amstelveen - VVD-raadsleden Benjamin Smalhout (Veiligheid & Openbare Orde) en Tom Coumans (Economische Zaken) bezochten afgelopen donderdag de Indiaas Pakistaanse specialiteitenwinkel Zohra. Begin deze week werd de onderneming voor de vijfde keer in twee maanden getroffen door vandalisme, bekladding en kwetsende teksten.

De specialiteitenwinkel Zohra wordt geëxploiteerd door een uit Pakistan afkomstig ondernemerskoppel. Het koppel woont al meer dan 26 jaar in Amstelveen en is de laatste weken doelwit van vandalisme, bekladding  en kwetsende en racistische teksten.

Bizar
‘Het is bizar dat dit gebeurt, zeker in een gemeente als Amstelveen', aldus Smalhout.  Voor hun specialiteitenwinkel werd eerder deze week de tekst ‘Geen Halal in onze straat’ gekalkt op het trottoir. Enige tijd eerder werden ook vernielingen verricht en het raam van een van de winkels besmeurd met feces.

Mobiel cameratoezicht
De VVD fractie gaat het college verzoeken om tijdelijk mobiel cameratoezicht te plaatsen om de veiligheid van de ondernemers te borgen. Ook vraagt de VVD aandacht voor het afnemende veiligheidsgevoel in de rest van Amstelveen. Vooral nu het aantal woninginbraken de afgelopen weken weer is toegenomen. De VVD wil dat het aantal woninginbraken weer sterk wordt teruggedrongen.

Motie
Om deze reden komt de VVD bij de eerstvolgende raadsvergadering met een motie waarin het college wordt verzocht om een subsidieregeling op te nemen voor de plaatsing van een videodeurbel.