VVD vraagt aandacht voor Beweegplein Panta Rhei

Hoe staat het met het Beweegplein bij Panta Rhei? De fracties van de VVD en de SP zijn recentelijk benaderd met betrekking tot de voortgang van de ontwikkeling van het Beweegplein bij de Amstelveense middelbare school Panta Rhei.

VVD-raadslid Bas Zwart (woordvoerder Jeugd & Onderwijs) en Wil Roode (woordvoerder Jeugd & Sport, SP) hebben de handen ineengeslagen en hierover schriftelijke vragen gesteld. Bas Zwart: 'Het Beweegplein is een laagdrempelige manier om jongeren meer te laten sporten. Dat jongeren steeds minder bewegen, laat staan sporten, zorgt voor gezondheidsproblemen op korte en lange termijn. Doordat ook bewoners van het openbaar toegankelijke Beweegplein gebruik kunnen maken, verwachten we dat het optimaal gebruikt gaat worden."

Omdat in een van de plannen in het Sportakkoord staat dat in de buitenruimte van de Panta Rhei een openbaar
Beweegplein ontwikkeld gaat worden wordt er tegelijk geïnvesteerd in de verbinding tussen de Panta Rhei en de
wijk en haar bewoners. Roode en Zwart hebben tevens voorgesteld om bij het Beweegplein een waterpunt te
plaatsen, waardoor er minder behoefte zal zijn aan minder gezonde (sport)dranken.

Wil Roode: ‘Zowel de VVD als de SP zien de mogelijkheid om snel een Beweegplein te realiseren bij de Panta
Rhei als een stimulans voor de scholieren en voor de bewoners van de wijk Bankras. Wij hopen dat er prioriteit
kan worden gegeven aan dit project.”

Pim van den Akerboom, docent lichamelijke opvoeding, is zeer betrokken bij de leerlingen van de Panta Rhei en
dan met name bij de kinderen van de ISK (Internationale Schakelklas). Vooral nu in deze Coronatijd ziet hij dat
veel kinderen onvoldoende bewegen en het Beweegplein bij school is daarom zeer gewenst.