VVD-wethouder pleit voor luchthaven in zee

Amstelveen - VVD-wethouder Herbert Raat (Schipholzaken) heeft opnieuw zijn voorkeur uitgesproken voor een luchthaven in zee, om zodoende het vliegverkeer beter te spreiden.

Raat deed dat tijdens de raadsvergadering van 13 februari 2019, naar aanleiding van vragen van de fractie van Burgerbelangen Amstelveen.

Polderen werkt niet meer

Eerder liet de wethouder al in het Amstelveens Nieuwsblad weten dat er wat hem betreft zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan een luchthaven in zee. 'Door het mislukken van het overleg aan de Alderstafel zie je dat het Schiphol-vraagstuk met polderen oplossen niet meer lukt. Je kunt het onverenigbare niet met elkaar verenigen', zo sprak Raat in de krant. Hij schreef er ook zelf een weblog over en het nieuws werd door diverse media opgepakt.

Rek uit Schiphol

Raat liet naar aanleiding van zijn betoog in de raadsvergadering aan AmstelveenZ weten dat in zijn visie de VVD landelijk ‘te eenzijdig naar Schiphol kijkt’. 'Dat is zeker op lange termijn niet te handhaven, de rek is uit Schiphol.' Daarin trekt Raat een parellel met de gaswinning in Groningen, waar de overlast ook maar bleef toenemen, zonder dat er voldoende werd gekeken naar andere oplossingen. 'We weten allemaal dat dat gigantisch uit de klauwen is gelopen door een regering die niet tijdig acteerde.'

Politiek Akkoord

Raat gaf tijdens de raadsvergadering ook aan dat een luchthaven in zee aansluit op het Politiek Akkoord, waarin een duidelijke voorkeur staat om vliegtuigbewegingen te spreiden over verschillende luchthavens en dat het College van B en W het idee dus steunt. 'Wij weten dat wij dat vanuit Amstelveen niet alleen bepalen, maar het kan echt geen kwaad om de discussie daarover landelijk op de kaart te zetten', zo sprak de wethouder in de raadsvergadering.