VVD-wethouder Sport benadrukt het belang van sporten, juist ook in deze coronatijd

De corona-richtlijnen beperken de mogelijkheden voor de buitensport, maar individueel wandelen, hardlopen of fietsen is mogelijk en gezond. In normale tijden doet Amstelveen dat ook op grote schaal. ,,Steeds vaker sporten en bewegen mensen buiten, niet gebonden aan een sportvereniging”, zegt wethouder Sport Rob Ellermeijer. ,,In deze coronacrisis kent ook de buitensport beperkingen, maar wij zetten de plannen door om na de crisis de buitensporter nog beter te faciliteren.”

Buitensporten in groepen is er op dit moment even niet bij. En ook de fitnesstoestellen in de openbare ruimte zijn nu niet te gebruiken. Maar individueel is het nog mogelijk om het park of het bos in te gaan voor een wandeling of een fietstocht. VVD-fractielid Bas Zwart geeft op de foto het goede voorbeeld. “In beweging blijven is juist nu belangrijk om de zinnen te verzetten. Mits iedereen zich houdt aan de richtlijnen“, zegt Ellermeijer.

Onderzoek
De gemeente heeft voordat de coronacrisis begon onderzoek uitgevoerd naar de buitensportfaciliteiten in de openbare ruimte. Uit het onderzoek blijkt dat de sport- en beweegmogelijkheden en de beleving kunnen worden verbeterd. Zo kunnen verschillende beweegroutes beter met elkaar worden verbonden en meer door groene omgevingen worden geleid. Ook kan de kwaliteit van fiets-, hardloop en wandelpaden en de verlichting en bewegwijzering worden verbeterd.

In beeld
Het onderzoek is gedaan met enquêtes, data-analyse van duizenden gebruikers van een sportapp, en visuele waarneming. “We hebben nu goed in beeld waar wordt gesport in Amstelveen, welke routes het meest worden genomen, waar behoeftes liggen en wat we kunnen verbeteren”, legt Ellermeijer uit. De inzichten in ruimtelijk gedrag en beleving leiden tot verbetermogelijkheden voor de korte, middellange en lange termijn. Hiervoor wordt een actieplan opgesteld. Een aantal korte termijnacties zal naar verwachting al in 2020 worden uitgevoerd. “Op korte termijn kunnen we bijvoorbeeld de wegkwaliteit verbeteren op de meest gebruikte routes“, zegt Ellermeijer. “Ook kunnen we fitnesstoestellen en waterpunten toevoegen op nader te bepalen plekken waar veel gestart en geëindigd wordt. Daarnaast brengen we bewegwijzering aan op bijvoorbeeld 5 km-rondjes of 10 km-rondjes.”

Fietsverbindingen
Voor de middellange en lange termijn wordt onder meer gedacht betere fietsverbindingen aan de oostkant van Amstelveen tussen Bankras/kostverloren en Groenelaan en van de Amstel naar de Rondehoep. Ook de oost-west-fietsverbinding wordt nader bekeken, waarbij wordt beoordeeld of wegen die in groene gebieden liggen -bijvoorbeeld tussen twee parken – beter geschikt gemaakt kunnen worden als fietsroute. Daarbij kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een fietsstraat, waar de ‘auto te gast’ is. Zo wordt het mogelijk om meer te bewegen in een omgeving met een parkachtige beleving.