'Woonboete van 50.000 euro waarschuwing voor speculanten'

VVD-wethouder Herbert Raat is verheugd dat de rechtbank heeft geoordeeld dat een Amstelveense huiseigenaar die niet heeft voldaan aan de zelfbewoningsplicht van een nieuwbouwwoning in Westhove een boete aan gemeente Amstelveen moet betalen van 50.000 euro.

‘Wij hebben de zelfbewoningsplicht in het leven geroepen om te voorkomen dat nieuwbouwwoningen als verhuurobject worden opgekocht. Met dit anti-speculatiebeding willen we ervoor zorgen dat Amstelveners die écht een woning nodig hebben meer kans maken', zegt Raat.

'De uitspraak van de rechtbank sterkt ons in onze aanpak. De rechter heeft de verplichting tot zelfbewoning als legitiem beoordeeld en de schending van de verplichting door de eigenaar vastgesteld’, zegt Raat in zijn persoonlijke weblog (lees hier).

'Deze uitspraak stelt ons ook in de gelegenheid om nog meer koopwoningen te realiseren die niet in handen kunnen vallen van speculanten. Veel (jonge) Amstelveners willen graag kopen in plaats van levenslang huurpenningen betalen aan een woningcorporatie of vastgoedbedrijf. Een eigen huis is per slot van rekening het beste pensioen', aldus Raat.