Ondernemersdiner

2017

AMSTELVEEN - Minister van Defensie, Jeanine Hennis, was maandagavond 23 januari 2017 een van de eregasten tijdens het traditionele VVD Ondernemersdiner in restaurant Aan de Poel.

© Anco Stoffels

'Het liberale ondernemersdiner in Amstelveen, een initiatief van het Amstelveense VVD bestuur, is uitgegroeid tot een nationaal begrip onder VVD-politici. Het was de negende keer dat het diner in Amstelveen werd gehouden: het doel is om ondernemers en politiek met elkaar te verbinden', zo meldt de VVD in een persbericht.

Prominenten
Ieder jaar worden er tal van nationale VVD-prominenten uitgenodigd voor het diner, dat ook dit jaar met grote zorg was samengesteld door de keukenbrigade van sterrenkok Stefan van Sprang.  Ondernemers kunnen tijdens de avond in een culinaire ambiance openlijk in discussie met lokale raads- en bestuursleden, maar ook met (kandidaat-)kamerleden en ministers. Er wordt op de avond gediscussieerd over zowel lokale, nationale als internationale politiek.

Lokaal, nationaal en internationaal
De aanstormende landelijke verkiezingen waren leidraad tijdens de 9e editie, die perfect gehost werd door Bartho Boer, de naar de NS vertrokken voormalig 020-topambtenaar. In internationaal verband was Donald Trump onderdeel van veel discussie, op lokaal gebied passeerden Rijksweg A9 en het nieuwe nationale tenniscentrum dat in Amstelveen komt de revue. Minister Hennis (nummer 2 op de VVD-kieslijst) deed een boekje open over haar nationale plannen op defensiegebied: ze wil in een nieuwe regeerperiode 2,5 miljard euro extra in Defensie investeren.

Kamerleden
Dit jaar was naast de minister ook prominent Frits Huffnagel van de partij. Ook tal van Kamerleden, onder wie Mark Harbers begaven zich onder het gemêleerde liberale gezelschap. Lokaal wethouder en loco-burgemeester Herbert Raat ontbrak niet en gasten als Pieter Litjens (oud-burgemeester Aalsmeer thans wethouder Amsterdam) en Crys Larson (VVD Ouder Amstel, met plek 78 de laatste vrouw op de kandidatenlijst) hadden een plaatsje verworven.

Jubileum-editie
Het diner was zo in trek dat Aan de Poel twee keer uitverkocht had kunnen zijn. Bestuursvoorzitter Claudio Mancinelli kon terugkijken op een zeer geslaagde avond en blikt al vooruit op de tiende jubileum-editie. ‘Dat wordt heel speciaal,’ aldus Mancinelli.