Service gerichte gemeente

Efficiente en krachtige gemeente

De VVD wil een efficiënte, krachtige gemeentelijke overheid. Het gemeentebestuur is er voor zijn inwoners en niet andersom! Leidinggevenden binnen de gemeente moeten niet jarenlang op dezelfde positie werken maar wisselende functies bekleden, zoals dit ook vaak in het bedrijfsleven gebeurt. Dit vergroot de dynamiek voor de Amstelveners en voorkomt “bedrijfsblindheid”.

Standpunten van de Amstelveense VVD:

- De VVD wil extra middelen beschikbaar stellen om toptalenten aan te trekken of te behouden teneinde het ambtelijk apparaat te versterken.

- De afgelopen en komende jaren heeft de landelijke overheid veel taken aan de gemeente gegeven. De VVD vindt dat een goede ontwikkeling. De gemeente staat immers dicht bij de mensen en kan dus goed inschatten waar behoefte aan is. De gemeente is het eerste overheidsloket voor de burgers.

- Als de gemeente een taak van de landelijke overheid overgedragen krijgt, wil de VVD dat deze goed wordt uitgevoerd met de middelen die de gemeente daarvoor van het rijk ontvangt.

- De VVD is voor minder regels (deregulering). De VVD wil dat bewaken door voortaan bij iedere nieuwe regel vast te leggen hoe lang deze geldig is.

- De VVD vindt dat de gemeente beter en duidelijker haar informatievoorziening op orde moet hebben zodat er beter op “facts en figures” gestuurd kan worden.

- De VVD staat voor een dienstbare gemeente met keuze voor de Amstelveense inwoner als het gaat om de diverse loketten en balies:

1) Fysieke en telefonische openingstijden zouden moeten worden uitgebreid. Van maandag t/m zaterdag van 08.30 uur tot 17.30 uur en ten minste één avond opening per week (desnoods op afspraak).

2) Een serviceloket in de bibliotheek of ergens in het stadshart strekt tot aanbeveling.

- De diensten en producten die de gemeente aanbiedt moeten een scherpe prijs-/kwaliteitverhouding hebben en mogen niet meer stijgen dan de inflatie.

- De VVD wil op basis van gelijkwaardigheid deelnemen aan de MRA en wil een zelfstandige positie handhaven ten opzichte van Amsterdam. De MRA is wat de VVD betreft geen nieuw of extra bestuursorgaan en wil dat de democratische legitimiteit van de gemeenteraad intact blijft. De VVD streeft naar samenwerking met de omliggende gemeentes rondom Amsterdam.

- De VVD vindt dat het Algemeen Bestuur verantwoordelijk is voor een solide financiële positie van de gemeente Amstelveen.

- Grote projecten moeten worden gefinancierd uit de beschikbare middelen en er mogen geen zware financiële claims worden gelegd op de toekomst waardoor toekomstige tariefsverhogingen onvermijdelijke zullen zijn (lees geld uitgeven dat er niet is). Bij hoge uitzondering kan geld worden geleend voor maatschappelijke investeringen die zelf inkomsten generen om de rentelasten en afschrijvingen te kunnen dragen.

Metropool Regio Amsterdam (MRA)

Financiën (€)

Neem gerust contact op met onze woordvoerder Kees Noomen als u vragen heeft mbt de gemeentelijk organisatie