Wijkboa's deze week gestart

Van links naar rechts de wijkboa's Sheena Gilling, Eddy Dekkers en Maaike Wijnstein. Achter hen: Miriam Snijders (operationeel manager openbare ruimte), Bert Lockx (teamleider handhaving openbare ruimte) gemeentesecretaris Bert Winthorst en VVD-wethouder handhaving Herbert Raat.

VVD Amstelveen : Initiatief Wijkboa's van start

Drie buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente hebben de afgelopen maanden met succes de opleiding tot wijkboa afgerond. Sinds gisteren zijn deze handhavers aanwezig in het aan hen toegewezen gebied in Amstelveen. Hier zoeken zij het contact met inwoners en ondernemers om te horen wat er speelt en om een laagdrempelig aanspreekpunt te zijn bij eventuele problemen.

De gemeente zet wijkhandhavers in om de leefbaarheid en veiligheid in de Amstelveense wijken te vergroten. Er zijn vier gebieden ingedeeld: Amstelveen Noord-Oost, Noord-West, Zuid-Oost en Zuid-West. Op dit moment gaat het team handhaving van start met drie wijkboa’s. Totdat een vierde speciaal getrainde handhaver is gevonden, wordt dit gebied waargenomen door een tijdelijke wijkboa. Het is volgens de gemeente belangrijk om de juiste mensen in te zetten, wat soms lastig is in de huidige krappe arbeidsmarkt.

OGEN EN OREN VAN DE GEMEENTE

“De wijkboa’s zijn de ogen en oren van de gemeente in de wijk en vormen een aanvulling op de wijkagenten waarmee zij samenwerken”, zegt VVD-wethouder Herbert Raat (handhaving). “Wij zijn ervan overtuigd dat zij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de aanpak van wijkspecifieke problemen. De wijkagenten doen goed werk als het gaat om het waarborgen van de veiligheid in de wijken, maar we horen ook verhalen over een politiekorps dat kampt met overbelasting. Daarom denk we dat wijkboa’s een goede aanvulling kunnen zijn. We starten met vier gebieden. Mocht het nodig blijken, dan gaan we in overleg met de gemeenteraad om het team uit te breiden.”

De vier gebieden in Amstelveen zijn als volgt ingedeeld:

- Noord-Oost (Oude Dorp/Bovenkerk-Dorp, Patrimonium en Amsterdamse Bos) is het gebied van wijkboa Sheena Gilling.

- Noord-West (Randwijck, Elsrijk, Stadshart, Kronenburg/Uilenstede, Kostverloren, Bankras, Buitengebied Noord) ) is het gebied van wijkboa Eddy Dekkers.

- Zuid-Oost (Bovenkerk/Legmeer, Westwijk, deel van Buitengebied Zuid) ) is het gebied van wijkboa Roy Obbens.

- Zuid-West (Keizer Karelpark, Groenelaan, Waardhuizen, Middenhoven, deel van Buitengebied Zuid) ) is het gebied van wijkboa Maaike Wijnstein.

U kunt de wijkboa's bereiken via de gemeente Amstelveen