Verplaatsing parkeerterrein goed plan

VVD blij met voorstel verhuizing parkeerterrein Poeloever

Op 5 en 19 juli behandelt de Amstelveense gemeenteraad in het raadsdebat en de raadsvergadering de perspectiefnota’24: wat zijn de plannen van het college voor 2024 en wat verwachten ze dat dat gaat kosten.

Het zijn rare tijden, en economisch gaat het slechter. Corona en de oorlog in de Ukraine hebben hun sporen uitgebreid nagelaten, ook in Amstelveen zijn de gevolgen merkbaar. Gelukkig heeft Amstelveen haar financiën goed op orde en hebben we nog wel geld beschikbaar om te blijven investeren in de stad.

Het college heeft in de perspectiefnota 10 miljoen Euro opgenomen om de grote parkeerplaats naast het gemeentehuis te kunnen verplaatsen richting de A9. De VVD is heel blij met dit voorstel omdat dat de ruimte geeft voor de door de fractie zeer gewenste verdere aanpak van de Noordelijke Poeloever.

Voor de VVD is de (her) ontwikkeling van die Poeloever een belangrijk speerpunt en een verkiezingsbelofte die ons allen na aan het hart ligt. De oever moet veel groener, en de ruimte moet zodanig ingericht worden dat er plaats is voor hoogwaardige recreatie, sport en spel. Het voorstel tot verplaatsing van het parkeerterrein is een voorwaarde voor het slagen van dat plan. Er is namelijk meer ruimte nodig.

Meer groen

Zou het parkeerterrein verdwijnen dan komt er nog meer ruimte voor het toevoegen van heel veel groen, een parkje, een groene entree van de Poeloever, noem maar op. Goed voor de mens en de biodiversiteit.

Natuurspeeltuin

De natuurspeeltuin moet op de schop want die is niet uitdagend en veilig genoeg meer. Ook de toegankelijkheid van dit deel van de Poeloever laat zeer te wensen over. Kinderen moeten zich gewoon een paar uur zich heerlijk kunnen vermaken in zo’n speeltuin, en dat is nu zeker niet het geval. Het opknappen van de speeltuin en toevoegen van natuurlijke speeltoestellen, waarbij ook water betrokken moet worden, staat hoog op het VVD-verlanglijstje.

Meer ruimte voor sport

Ook voor het sporten, in je eentje, of in een groep moeten er betere faciliteiten komen. Te denken valt aan een beweegplein met meer gebruik van natuurlijke materialen en waarbij de huidige sport toestellen worden hergebruikt. Wat de VVD betreft is het clubhuis van de Poelster toe aan renovatie worden en is er naast het clubhuis ruimte voor buitensporten. Laat het college daar ook wat mee doen.

Plek voor de jeugd

Voor de jeugd van 13-18 jaar is er in Amstelveen te weinig te doen en de huidige “hangplek” op de Poeloever kan echt niet meer. Er ontbreekt een mooie eigen plek voor deze groep. De VVD zou dan ook graag zien dat er ook met deze leeftijdscategorie rekening gehouden wordt. Een nieuwe hangplek met bv een basketbalveldje en picknicktafels waaraan men lekker kan zitten kletsen zouden misschien leuk zijn, maar we horen graag van diezelfde jeugd wat hun ideeën zijn. De VVD is een van de initiatiefnemers voor het opzetten van een jongerenplatform dat zich o.a. met dit soort vraagstukken bezig kan houden.

Verbinding met Bloesempark

Omdat de Poeloever voor de VVD van groot belang is hebben we afgelopen november bij de begroting 2023 een motie ingediend die vraagt om een integrale gebiedsvisie voor de Poeloever ontwikkeling. Daarin hebben we ook nadrukkelijk gevraagd om onderzoek naar de mogelijkheid van een, met behoud van de beschermde groengebieden, wandelverbinding tussen de Poeloever en het Bloesempark. We hopen dat ook dit element onderdeel kan worden van de nog te maken plannen en invulling van het nu nog wat saaie en niet echt uitnodigende gebied.

Uitkijken naar verdere plannen

De VVD kijkt uit naar de verdere ontwikkelingen mbt de Noordelijke Poeloever en gaat graag samen met alle partijen, inwoners en het college aan de slag om van de Noordelijke Poeloever wat moois te maken. De verwachting is dat er in het najaar 2023 wat meer concrete voorstellen door het college gepresenteerd gaan worden.