Dreigend faillissement Cobra afgewend

Faillissement Cobra Museum afgewend

Het Cobra dossier heeft ons al heel wat uitdagingen voorgeschoteld, van een technisch faillissement tot een overschrijding van het budget van meer dan 1 miljoen. In augustus klopte het museum bij de gemeente aan voor een bankgarantie, omdat de salarissen niet meer betaald konden worden. Het college overwoog de subsidiekraan dicht te draaien, totdat er onverwachte hulp opdaagde. Het museum kon gered worden, alleen was het onduidelijk op welke manier. Vervolgens kregen het museum en de helpende partij de tijd om met een masterplan te komen, met herijking en een solide realistische begroting als belangrijkste pijlers. Dit plan werd recentelijk aan de raad voorgelegd, maar de VVD is erdoor niet overtuigd. Het masterplan voldoet zeker niet aan de gevraagde uitgangspunten.

Laten we duidelijk zijn, de VVD is een absolute voorstander van kunst en cultuur ín maar ook zeker vóór Amstelveen. Het museum is daar nadrukkelijk een onderdeel van. We zien de potentiële bredere impact van een museum op onze stad. Culturele verrijking, toerisme, onderwijs, sociale bijdragen, stadsbeeld, identiteit en werkgelegenheid zijn wat ons betreft daarbij belangrijke aspecten. We zijn als VVD dan ook zeker niet van plan om te bezuinigen op kunst en cultuur. Bij dit dossier is onze prioriteit dan ook dat met binnen het gesteld budget gaat werken en dat het gebouw behouden blijven voor een museum in Amstelveen.

De VVD ziet het daarom ook als een positieve ontwikkeling dat het college openstaat voor een alternatieve benadering en het museum de extra tijd geeft om mogelijk een doorstart te maken. Een doorstart die het onontkoombare faillissement zal kunnen afwenden. Aan de basis van het convenant liggen het opstellen van een toekomstbestendig ondernemingsplan en een sociaal plan voor de reorganisatie. Wij beschouwen dit als solide uitgangspunten voor het museum als organisatie.

De VVD heeft hierbij wel een aantal randvoorwaarden.

• Graag willen we een museum dat zich zowel letterlijk en figuurlijk veel meer openstelt;
  • Dat gemakkelijk toegankelijk is voor veel meer mensen dan alleen de culturele inner circle;
  • En dat gewild is als een plek waar elke Amstelvener graag en regelmatig binnenloopt.

Het museumconcept dat tot nu toe wordt gepresenteerd, lijkt lastig aan te sluiten bij de huidige vraag. Het culturele landschap is veranderd, en het museum moet meebewegen. Het is tijd voor vernieuwing.

Wij zien graag in de nieuwe plannen de volgende aspecten terugkomen:

• Een breder aanbod, niet zozeer alleen de moderne kunst, maar ook de hedendaagse.
  • We willen dat jonge mensen en design ook aan bod komen.
  • Het moet een museum worden dat goed geworteld is in de Amstelveense gemeenschap: de ruimtes moeten ook gebruikt worden voor andere culturele doeleinden
  • Wij vinden dat er gezocht moet worden naar samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld de musea bij grote zus Amsterdam: een Stedelijk of Rijks aan de Amstel is wat ons betreft ook een prachtige manier om het aanbod te laten variëren en publiek te trekken.
  • Het museum moet ook fungeren als podium en als gastheer.
  • We verwachten dat er gewerkt wordt aan het lokale maatschappelijk draagvlak en dat input van ondernemers en inwoners regelmatig ingewonnen wordt.
  • Zoek de samenwerking op en kijk waar je elkaar kan versterken.
  • Een kleine Cobra vleugel met doorlopende tentoonstelling past prima hierbij.

Wat betreft het ondernemingsplan verwachten wij over een driekwart jaar een begroting te zien die op lange termijn dekkend is, gebaseerd op realistische en goed onderbouwde cijfers. Het uitgangspunt van de VVD blijft dat je niet meer geld uit kan geven dan wat er in je portemonnee zit.

We realiseren ons dat een museum geen commercieel bedrijf is, maar we willen wel cultureel ondernemerschap stimuleren, zodat het museum niet alleen ín, maar vooral ook vóór Amstelveen van betekenis is.

De VVD stemt dan ook, zoals voorgesteld, niet in met de aanvullende financiële verzoeken van Stichting Cobra Museum. Met de overige voorstellen van het College stemt de VVD wel in.

Red: op 12 januari 2024 is er een convenant getekend tussen gemeente en e overige betrokkenen. De VVD is blij dat het merendeel van onze voorwaarden voor een doorstart en dus subsidiëring van het Cobra een plaats hebben gevonden in deze overeenkomst.

Woordvoerder op dit onderwerp is Femke Lagerveld