SDG thema 2024: Leefbaarheid

SDG Amassadeurs "Leefbaarheid" Jet Smit en Ewa Petiet

SDG's

De Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN worden ook door de gemeente Amstelveen van harte ondersteunt. De raad heeft een speciale werkgroep in het leven geroepen die als doel heeft deze goals meer onder de aandacht te brengen van de inwoners van Amstelveen. Aan de hand van jaarthema’s worden verschillende onderdelen van de SDG’s voor het voetlicht gebracht.

Jaarthema Leefbaarheid

Voor 2024 is het jaarthema “Leefbaarheid”. Leefbaarheid is een heel ruim begrip en het raakt aan heel veel vlakken van onze samenleving en dus ook aan heel veel taakgebieden binnen de gemeentelijke organisatie. Woensdag 24 januari was de aftrap van dit thema in "De Bosbaan". Een grote groep inwoners, vertegenwoordigers van buurtplatforms, ambtenaren en raadsleden was daarbij aanwezig.

Dit jaar zijn Jet Smit en bbA collega raadslid Ewa Petiet SDG ambassadeur voor het jaarthema. Dit betekent dat ze, samen met de SDG werkgroep van de raad gaan kijken leefbaarheid (nog) meer onder de aandacht gebracht zou kunnen worden, zowel bij de inwoners van Amstelveen als bij de raadsleden. Jet en Ewa hebben zich op de 24-ste gepresenteerd en uitgelegd wat hun rol het komende jaar zal zijn.

Een 5-tal trainees heeft de opdracht van de SDG-werkgroep aanvaard om in te zoemen op  een paar specifieke gebieden en op die gebieden te onderzoeken wat eventuele maatregelen zouden kunnen zijn. Klimaatadaptatie en versterken van de biodiversiteit zijn door de trainees uitgekozen als belangrijkste onderwerpen. Hoe passen wij ons als gemeenschap en gemeente aan, aan het veranderende klimaat: de zomers worden heter en droger, de winters zachter en natter. We merken allemaal dat in beide periodes van het jaar mens en natuur daarvan grote invloed ondervinden. Vraagstukken als: “Hoe zorgen we ervoor dat de temperatuur in bepaalde gebieden niet te ver oploopt” en “Waar laten we die enorme watermassa die we steeds regelmatiger te verwerken krijgen” hebben oplossingen nodig. Daarnaast: "Hoe versterken we de biodiversiteit en betrekken we onze inwoners hier actief bij"

Het 5-tal heeft zeven ideeën uitgewerkt, van (nog meer) tegelwippen, (herhaling van) een regenton actie, inzetten op meer verticaal groen, buurtacties voor het zaaien van bloemen, het aanbieden van groenpaketten, het creëren van wadi's voor water borging en groen parkeren waarbij dichte bestrating wordt vervangen door 50% open bestratingselementen.

De ambassadeurs gaan kijken of er bij de voorstellen van de trainees ideeën zitten waarvan de raad zou kunnen vinden dat die een formele ondersteuning verdienen door bv een motie of een initiatief-voorstel.

Voor de VVD is leefbaarheid een belangrijke kernwaarde voor een stabiele, gezonde en ook veerkrachtige samenleving. Ideeën die kunnen bijdragen aan meer groen en de leefbaarheid van onze stad juicht zijn dan ook van harte toe.